Στην Αλεξανδρούπολη θα κατασκευαστεί τελικά το πλωτό τερματικό υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG), το οποίο θα τροφοδοτεί με φυσικό αέριο τον νέο αγωγό Ελλάδας – Βουλγαρίας (ΙGB), όπως ανακοίνωσε χθες υψηλόβαθμος αξιωματούχος του υπουργείου Περιβάλλοντος – Ενέργειας.

Το σχέδιο για το πλωτό τέρμιναλ LNG που θα κατασκεύαζε η ΔΕΠΑ στη θαλάσσια περιοχή της Νότιας Καβάλας στο Θρακικό Πέλαγος έχει αποσυρθεί και η ΔΕΠΑ μαζί με άλλες εταιρίες του ιδιωτικού τομέα θα αποκτήσει μερίδιο στο πρότζεκτ της Αλεξανδρούπολης. Πρόκειται για έργο αρκετά προχωρημένο αδειοδοτικά, που έχει προωθήσει  και συμμετέχει ο  όμιλος Κοπελούζου, μέσω της εταιρίας Gastrade.

Πληροφορίες αναφέρουν ότι στο σχήμα είναι πολύ πιθανή η συμμετοχή αμερικανικών εταιριών, πράγμα που εξηγεί και τις επανειλημμένες αναφορές  της Ουάσινγκτον  στο έργο. Στο μέλλον όταν θα ξεκινήσουν οι εξαγωγές αμερικανικού LNG από το άφθονο shale gas (σχιστολιθικό αέριο),  ο πλωτός σταθμός της Αλεξανδρούπολης μπορεί να αποτελέσει και ένα  από τα εφαλτήρια των εισαγωγών αερίου από τις ΗΠΑ στην Ευρώπη, αν και το κεντρικό τέρμιναλ για τις αμερικανικές εξαγωγές στην ανατολική και κεντρική Ευρώπη εκτιμάται ότι θα είναι αυτό της Κροατίας.

Εν τω μεταξύ ο υπουργός Περιβάλλοντος- Ενέργειας Πάνος Σκουρλέτης θα επισκεφθεί στις 10 Δεκεμβρίου τη Σόφια, για την τελετή υπογραφής της τελικής επενδυτικής απόφασης όσον αφορά την κατασκευή του αγωγού IGB, πρότζεκτ των εταιριών Poseidon, στην οποία μετέχουν η ΔΕΠΑ και η ιταλική Edison και της BEH, της δημόσιας βουλγαρικής εταιρίας που εκμεταλλεύεται το ενεργειακό χαρτοφυλάκιο της χώρας.

To έργο φαίνεται ότι ξεμπλόκαρε μετά την τελική συμφωνία της ηγεσίας του υπουργείου Περιβάλλοντος- Ενέργειας με την κοινοπραξία του αγωγού ΤΑΡ, ο οποίος από το 2020 θα αποτελέσει τον βασικό τροφοδότη του IGB μαζί με το αέριο από το πλωτό τερματικό.

Διαβάστε ακόμη  Στην ελληνική όχθη του Έβρου οι 40 πρόσφυγες, ανάμεσα τους μία ετοιμόγεννη

Μόλις οι δύο πλευρές υπογράψουν την τροποποιημένη  συμφωνία για τη διέλευση του Τransadriatic Pipeline, ΤΑΡ,  από το ελληνικό έδαφος, η σύμβαση  θα κατατεθεί προς κύρωση στη Βουλή. Οι βασικές αλλαγές που επιφέρει, σε σχέση με την παλαιά συμφωνία, είναι η αποζημίωση του ελληνικού δημοσίου για την όδευση από δάση και από κρατικές εκτάσεις, καθώς και ο διπλασιασμός από τα 16 εκατ ευρώ   στα 32 εκατ. ευρώ του ποσού που θα διατεθεί στις τοπικές κοινωνίες μέσω της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης του ΤΑΡ. Το ποσό θα δοθεί σε διάσημα πενταετίας.

Ο ΤΑΡ, δυναμικότητας 10 δισ.κυβικών μέτρων αερίου ετησίως θα μεταφέρει το αέριο του Αζερμπαϊτζάν στην Ιταλία, μέσω Ελλάδας και Αλβανίας. Είναι το έργο που υποστηρίζεται από την Ουάσινγκτον και τις Βρυξέλλες για τη μείωση της εξάρτησης από το ρωσικό αέριο και η υλοποίησή του προωθείται έντονα την περίοδο αυτή, παρότι η ζήτηση αερίου τόσο στην Ιταλία, όσο και στην Ελλάδα βαίνει φθίνουσα.

Είναι ενδεικτικό ότι ακόμα και το μάρκετ τεστ που έγινε στη Βουλγαρία για τους πελάτες του αερίου που θα μεταφέρει ο IGB ολοκληρώθηκε με οριακά αποτελέσματα, γι’ αυτό και δεν αποκλείεται να αυξηθεί η κοινοτική χρηματοδότηση του έργου, δεδομένου ότι τα ιδιωτικά κεφάλαια που θα συγκεντρώσει ίσως να μην επαρκούν.

Πρόσφτα εξάλλου η ΕΕ ενέταξε στα Έργα Κοινού Ενδιαφέροντος- μία σειρά ευρωπαϊκών ενεργειακών διασυνοριακών πρότζεκτ- δύο ακόμα αγωγούς, που σχετίζονται με τη χώρα μας, τον “ΤESLA” που αποτελεί την προέκταση στα ανατολικά Βαλκάνια μέσω πΓΔΜ του ελληνικού τμήματος του Turkish Stream και του “Eastring”, ο οποίος θα συνδέει τις υφιστάμενες υποδομές αερίου από τη Σλοβακία ως τη Ρουμανία- Βουλγαρία.

Πηγή:businessenergy.gr