Τις μη αξιοποιημένες χερσαίες ζώνες ζητουν οι Δήμαρχοι πόλεων με οργανισμούς λιμένων

Ως απόρροια της 1ης κοινής συνάντησης των Δημάρχων που έχουν στην επικράτειά τους Οργανισμούς Λιμένων, που πραγματοποιήθηκε στις 29 Οκτωβρίου 2015 με στόχο τη δημιουργία ενός ενιαίου μετώπου των Δήμων για την αξιοποίηση των χερσαίων ζωνών, οι 12 Δήμαρχοι συνυπογράφουν επιστολή προς τον Υπουργό Οικονομίας, Ανάπτυξης και Τουρισμού, κ. Γιώργο Σταθάκη και τον Υπουργό Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, κ. Θεόδωρο Δρίτσα.

Με την παρούσα επιστολή ζητούν να παραχωρηθούν στους Δήμους οι χερσαίες ζώνες, οι οποίες δε χρησιμοποιούνται για λιμενικές δραστηριότητες και παραμένουν «ορφανές», είτε στην κυριότητα των Οργανισμών Λιμένων, είτε στην Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου καθώς οι εν λόγω ζώνες μπορούν να αποτελέσουν για τους Δήμους αναπτυξιακό πόλο, ο οποίος θα προσδώσει πόρους και θέσεις εργασίας, αλλά και την τόσο απαραίτητη αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των δημοτών μας.

Παραθέτουμε την επιστολή:

Αξιότιμοι κκ. Υπουργοί

Η χωροτακτικά άναρχη λειτουργία των Οργανισμών Λιμένων ως Α.Ε. στα όρια των Δήμων μας και η ένταξη τους στο ΤΑΙΠΕΔ, προκαλούν προβλήματα τόσο στην ανάπτυξη όσο και στην εύρυθμη λειτουργία των Δήμων μας. Προβλήματα που δημιουργήθηκαν στο παρελθόν και που αν τώρα δε δοθούν άμεσες λύσεις, οι επικείμενες ιδιωτικοποιήσεις θα τα καταστήσουν άλυτα εις βάρος των δημοτών μας.

Ένα από τα κυριότερα προβλήματα αφορά τις χερσαίες ζώνες οι οποίες δεν χρησιμοποιούνται για λιμενικές δραστηριότητες και παραμένουν «ορφανές», είτε στην κυριότητα των Οργανισμων Λιμένων, είτε στην Κτηματική Υπηρεσία του Δημοσίου. Οι εν λόγω ζώνες μπορούν να αποτελέσουν για τους Δήμους μας αναπτυξιακό πόλο ο οποίος θα προσδώσει πόρους και θέσεις εργασίας, αλλά και την τόσο απαραίτητη αναβάθμιση της ποιότητας ζωής των δημοτών μας.

Συνολικά οι χερσαίες ζώνες λιμένα, δεν έχουν πολεοδόμηση. Ο δε πολεοδομικός σχεδιασμός τους, δεν μπορεί να γίνεται με απόφαση της Ε.Σ.Α.Λ., καθώς αποτελεί ζήτημα γενικού ενδιαφέροντος (716/2015 απόφαση του ΣτΕ), στο οποίο πρέπει να έχουν λόγο και κεντρικά κρατικά όργανα, επομένως η έγκριση ή τροποποίηση των πολεοδομικών σχεδίων, καθώς και η θέσπιση με ρυθμίσεις κανονιστικού χαρακτήρα όρων δόμησης και χρήσεων γης, εντός των οριοθετημένων χερσαίων ζωνών λιμένων δεν μπορεί να θεωρηθεί ειδικότερο θέμα. Η πολεοδόμηση πρέπει να γίνεται βάσει των διαδικασιών που προβλέπονται από τη νομοθεσία και το Σύνταγμα.

Περαιτέρω, οι ρυθμίσεις που λαμβάνουν χώρα εντός των χερσαίων ζωνών λιμένα πρέπει να συν- διαμορφώνονται με τους Δήμους και να εντάσσονται στο συνολικό πολεοδομικό σχεδιασμό της πόλης, προστατεύοντας το φυσικό και οικιστικό περιβάλλον. Με τις αποσπασματικές παρεμβάσεις, οι οποίες μπορεί να έρχονται σε αντίθεση με τις κατευθύνσεις του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου και της πολεοδομικής μελέτης της πόλεως, προκαλείται η διακοπή της συνέχειας των λειτουργιών της πόλης προς τη θάλασσα, ο αποκλεισμός της πρόσβασης των κατοίκων στην παραλία ή και ακόμα η απώλεια της οπτικής επαφής με τη θάλασσα.

Διαβάστε ακόμη  Έργα και τις ώρες κοινής ησυχίας θα κάνει η ΔΕΥΑΑ στον Άγιο Βασίλειο

Εξίσου σημαντικό πρόβλημα είναι η απουσία των Δήμων από τα Διοικητικά Συμβούλια των Οργανισμών λιμένων, με τα δεύτερα να λαμβάνουν αποφάσεις που επηρεάζουν την εύρυθμη λειτουργία των Δήμων μας χωρίς να υπάρχει ενημέρωσης και περιθώριο αντίδρασης.

Θα πρέπει επίσης να δοθεί και η δέουσα προσοχή στις καταστροφές που δημιουργούνται από την λειτουργία των λιμένων, ειδικότερα στο οδικό δίκτυο και στις άλλες υποδομές, τα οποία επωμίζονται οι Δήμοι μας, καλούμενοι να πληρώσουν με τους διαρκώς μειούμενους προϋπολογισμούς χωρίς να υπάρχουν γι’ αυτούς τα αντίστοιχα ανταποδοτικά οφέλη από τους Οργανισμούς Λιμένων οι οποίοι αυξάνουν συνεχώς τα κέρδη τους.

Μέσα σ’ αυτό το πλαίσιο, διεκδικούμε συλλογικά τα παρακάτω:

  1. Τροποποίηση του άρθρου 44, του νόμου 4150/2013 προκειμένου να συμμετέχουν εκπρόσωποι της Κ.Ε.Δ.Ε. στην Επιτροπή Σχεδιασμού και Ανάπτυξης Λιμένων (Ε.Σ.Α.Λ.)
  2. Νομοθετική ρύθμιση για την συμμετοχή των Δήμων στα Διοικητικά Συμβούλια των Οργανισμών Λιμένων
  3. Παραχώρηση των τμημάτων των χερσαίων ζωνών που δεν χρησιμοποιούνται για τις λιμενικές δραστηριότητες των Οργανισμών Λιμένων στους κατά τόπους Δήμους εξαιρώντας αυτά οριστικά από το ΤΑΙΠΕΔ.
  4. Έκδοση Π.Δ. ή άλλης νομοθετικής παρέμβασης, για την δημιουργία Δημοτικών Λιμενικών Ταμείων από του οικείους Δήμους, στα πλαίσια του άρθρου 103 παρ.1β του νόμου 3852/2010 (Καλλικράτη) με σαφής και ξεκάθαρες αρμοδιότητες.
  5. Θέσπιση πάγιων ανταποδοτικών εισφορών επι των εσόδων των Οργανισμών Λιμένος στους Δήμους.
  6. Εγκατάσταση σταθμών μέτρησης της ρύπανσης που προκαλεί η λειτουργία των Λιμένων και επιβολή τελών σε περίπτωση που υπερβαίνουν τα επιτρεπτά όρια τηρώντας την αρχή «ο ρυπαίνων πληρώνει»
  7. Δημιουργία ολοκληρωμένου σχεδιασμού σε όλες τις περιοχές που λειτουργούν Οργανισμοί Λιμένος προκειμένου να γίνουν έργα βελτίωσης της σύνδεσης Πόλεων και Λιμένων καθώς και κοινωνίας και Λιμένων.
  8. Ο πολεοδομικός σχεδιασμός των χερσαίων ζωνών λιμένα πρέπει να γίνεται βάσει των διαδικασιών που προβλέπονται από τη νομοθεσία.

Προκειμένου να συζητήσουμε τα παραπάνω αλλά και να δούμε από κοινού τι είναι καλύτερο για τους πολίτες, ζητάμε το συντομότερο δυνατό μία συνάντηση μαζί σας.

Με εκτίμηση αλλά και με την ελπίδα μιας άμεσης συνάντησης,

               Ευάγγελος  Λαμπάκης

         Δήμαρχος Αλεξανδρούπολης

Αχιλλέας Μπέος

Δήμαρχος Βόλου

             Γεώργιος Τσουκαλάς

             Δήμαρχος Ελευσίνας

Ιωάννης Λώλος

 Δήμαρχος Ηγουμενίτσας

                Βασίλης Λαμπρινός

               Δήμαρχος Ηρακλείου

Ιωάννης Μπουτάρης

Δήμαρχος Θεσσαλονίκης

                 Δήμητρα Τσανάκα

                 Δήμαρχος Καβάλας

Κωνσταντίνος    Νικολούζος

Δήμαρχος Κέρκυρας

                  Δημήτριος Λουκάς

            Δήμαρχος Λαυρεωτικής

 

Ιωάννης Μώραλης

Δήμαρχος Πειραιά

 

    Χρήστος Παγώνης  Δήμαρχος Χαλκιδέων

 

Βασίλειος Πιστικίδης

Δήμαρχος Ραφήνας – Πικερμίου