Αλεξανδρούπολη: λιμάνι μόνο για το ΝΑΤΟ

Το ερώτημα είναι εάν τελικά η πραγματική αιτία της ματαίωσης του διαγωνισμού οφείλεται στο γεγονός πως η συνύπαρξη εμπορικής δραστηριότητας με το στρατιωτικό σκέλος του λιμανιού δημιουργεί δομικά προβλήματα στις επιδιώξεις του ΝΑΤΟ.

Πέπλο σιωπής έχει απλωθεί σχετικά με την είδηση της ματαίωσης του διαγωνισμού πώλησης του 67% των μετοχών του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης σε μία από τις δύο εταιρείες αμερικανικών συμφερόντων που τον διεκδικούν.

Μετά τη χτεσινή αποκάλυψη της εφημερίδας «Τα Νέα», ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού, Κώστας Χατζηκωνσταντίνου, απέφυγε να σχολιάσει τις εξελίξεις ενώ στην ΕΡΤ Ορεστιάδας δήλωσε: «Επίσημα δεν έχουμε κάποια ενημέρωση». Πηγές του ΤΑΙΠΕΔ, πάντως, που υλοποιεί τον διαγωνισμό, επιβεβαίωσαν πλήρως την είδηση. Σύμφωνα, δε, με κύκλους του υπουργείου Οικονομικών στην «Εφ.Συν.», «εθνικοί λόγοι» επέβαλαν τη ματαίωση του διαγωνισμού, ενώ ο πρωθυπουργός στη χτεσινοβραδινή συνέντευξή του στον Ν. Χατζηνικολάου δήλωσε, χωρίς να επεκταθεί, ότι το λιμάνι θα παραμείνει υπό δημόσιο έλεγχο.

Κάπου εδώ, λοιπόν, ξεκινούν και τα ερωτήματα. Η εφημερίδα, στο ρεπορτάζ της, αναφέρει ότι στην απόφαση έπαιξε ρόλο «η αναβάθμιση της γεωπολιτικής σημασίας της Αλεξανδρούπολης, η οποία ενισχύθηκε ακόμα περισσότερο μετά τη ρωσική εισβολή στην Ουκρανία, τραβώντας την προσοχή της Ευρώπης και των ΗΠΑ…». Είναι ο ίδιος λόγος για τον οποίο, δηλαδή, προτάθηκε η ιδιωτικοποίηση του λιμανιού και μάλιστα σε εταιρείες αμερικανικών συμφερόντων, έτσι ώστε να μη διαταραχθεί η στρατιωτική λειτουργία του λιμένα, άμεσα συνδεδεμένη με τη μεταφορά ΝΑΤΟϊκών δυνάμεων στον ανατολικό βραχίονα της Συμμαχίας.

Θυμίζουμε πως για τον ίδιο λόγο, σύμφωνα με δημοσιεύματα του εγχώριου αλλά και του διεθνούς Τύπου, αποκλείστηκαν παρασκηνιακά από τον διαγωνισμό ο όμιλος Κοπελούζου και ο Οργανισμός Λιμένος Θεσσαλονίκης, συμφερόντων Ιβάν Σαββίδη, καθώς θεωρήθηκε ότι διατηρούν στενές σχέσεις με το καθεστώς του Πούτιν.

Γεννιέται λοιπόν εύλογα το ερώτημα εάν τελικά η πραγματική αιτία της ματαίωσης οφείλεται στο γεγονός πως η συνύπαρξη εμπορικής δραστηριότητας με το στρατιωτικό σκέλος του λιμανιού δημιουργεί δομικά προβλήματα στις επιδιώξεις του ΝΑΤΟ για τον ρόλο που επιθυμεί να διαδραματίσει γεωστρατηγικά το λιμάνι της πόλης.

Διαβάστε ακόμη  Πολύ δύσκολους μήνες φέρνει για τη δημοτική αρχή Αλεξανδρούπολης η απόφαση του ΣτΕ

Υπενθυμίζεται ότι όλο το προηγούμενο διάστημα υπήρξαν διαδοχικές αναβολές στη διαγωνιστική διαδικασία για το πλειοψηφικό πακέτο μετοχών του ΟΛΑ, οι οποίες φέρεται ότι σχετίζονταν με την ετοιμότητα των ενδιαφερομένων και την πληρότητα των φακέλων τους. Επιπλέον, πριν από λίγο διάστημα, δημοσίευμα του Τάσου Τέλλογλου έκανε λόγο για χρεοκοπία της μιας από τις δύο εταιρείες που είχαν περάσει στην επόμενη φάση.

Η αναθεώρηση του κυβερνητικού σχεδιασμού σε κάθε περίπτωση εκθέτει τον ίδιο τον πρωθυπουργό, ο οποίος σε δηλώσεις του κατά τη διάρκεια επίσκεψής του στην περιοχή είχε χαρακτηρίσει την επικείμενη ιδιωτικοποίηση πυλώνα ανάπτυξης για τη Θράκη. Υπενθυμίζεται ότι στον διαγωνισμό δεσμευτικές προσφορές είχαν καταθέσει η κοινοπραξία International Port Investments Alexandroupolis -που απαρτίζεται από την αμερικανική Black Summit Financial Group των Ελληνοαμερικανών αδελφών Χαραλαμπάκη, τη Euroports (διεθνής εταιρεία λιμενικών υποδομών με έδρα το Βέλγιο), την EFA Group (του Κ. Χατζημηνά, με ηχηρή παρουσία σε άμυνα και ασφάλεια) και τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ- και η Liberty Port Holdings, θυγατρική της επίσης αμερικανικής Quintana Infrastructure & Development, με έδρα το Τέξας.

Την Πέμπτη, σύμφωνα με πληροφορίες, το Δ.Σ. του ΤΑΙΠΕΔ θα συνεδριάσει για να λάβει και τυπικά την απόφαση ματαίωσης του διαγωνισμού. Δεν είναι μέχρι στιγμής σαφές αν από την εξέλιξη μπορεί να προκύψουν νομικές αντιδράσεις από τις κοινοπραξίες που είχαν καταθέσει οικονομικές προσφορές. Από την κοινοπραξία στην οποία συμμετέχει και η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ διατυπώνεται η θέση ότι δεν τίθεται τέτοιο ζήτημα εφόσον δεν έχει ανακηρυχτεί προτιμητέος επενδυτής.

Πηγές της ίδιας κοινοπραξίας, βέβαια, δεν κρύβουν την απογοήτευσή τους κυρίως ως προς την ασάφεια των λόγων ματαίωσης.

Πηγή: efsyn