Ανακοίνωση του Συνδέσμου Φιλολόγων Έβρου για τα Λατινικά

Αγαπητοί συνάδελφοι και φίλοι,

Άλλη μια σχολική χρονιά ξεκίνησε με αιφνιδιαστικές αλλαγές σε σχέση με τα φιλολογικά μαθήματα, αλλαγές που γίνονται ερήμην των Φιλολόγων και των επιστημονικών τους ενώσεων. Αυτή τη φορά «θύμα» των πειραματισμών του ΥΠΠΕΘ υπήρξε το μάθημα των Λατινικών, για το οποίο ανακοινώθηκε κατάργηση, χωρίς μάλιστα να έχει προηγηθεί διάλογος με την επιστημονική κοινότητα.

Για το ζήτημα αυτό ήδη ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Νομού Έβρου τοποθετήθηκε διά της Προέδρου του σε συνέντευξη σε τοπικό τηλεοπτικό μέσο (7’33’’-14’45’’), ενώ παράλληλα προωθήθηκε στα μέλη ηλεκτρονικό ψήφισμα αντίδρασης. Μετά το ΔΣ της Παρασκευής 7/9/2018 αποφασίστηκαν τα παρακάτω:

Θεωρώντας αυτονόητη την αξία της ανθρωπιστικής παιδείας, σημαντικότατο τμήμα της οποίας είναι η επαφή με τη λατινική γραμματεία, παραθέτουμε απόσπασμα της δήλωσης του Stephen J. Harrison, Καθηγητή Λατινικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης, σχετικά με τις εξαγγελίες του Υπουργείου, την οποία και υιοθετούμε: «Εάν εφαρμοστούν τα σχέδια αυτά, θα έχουν ολέθριες συνέπειες. Θα καταστρέψουν αλόγιστα την τρέχουσα ακμάζουσα κατάσταση των λατινικών σπουδών στα ελληνικά πανεπιστήμια και θα στερήσουν από τους Έλληνες μαθητές τη μελέτη ενός ζωτικού τομέα της λογοτεχνίας και του πολιτισμού της Ευρώπης, ο οποίος είχε θεμελιώδη επίδραση και στη δική τους ιστορία και τον πολιτισμό κατά την εποχή της ρωμαϊκής αυτοκρατορίας. Αυτή η κατάργηση της διδασκαλίας των Λατινικών θα αποτελούσε πράξη πνευματικού και εκπαιδευτικού βανδαλισμού ανάξιου της μεγάλης πολιτισμικής παράδοσης της Ελλάδας».

Ο Σύνδεσμος Φιλολόγων Νομού Έβρου

– συντάσσεται με τις ανακοινώσεις των Πανεπιστημιακών Τμημάτων Φιλολογίας και της Πανελλήνιας Ένωσης Φιλολόγων, εκφράζει την αγανάκτησή του για την κατάργηση του μαθήματος των Λατινικών και ζητά όχι μόνο να μην εφαρμοστεί αλλά να γίνουν και ενέργειες για αναβάθμιση του μαθήματος και εδραίωση της διδασκαλίας του τουλάχιστον σε όλες τις τάξεις του Γενικού Λυκείου ως μαθήματος Γενικής Παιδείας και Κατεύθυνσης.

– Εκφράζει την αντίθεσή του σε μια Γ΄ Λυκείου με «προπαρασκευαστικό χαρακτήρα», επειδή θεωρεί ότι όλες οι τάξεις του Λυκείου οφείλουν να παρέχουν στιβαρή γενική παιδεία στους Έλληνες μαθητές. Σε αυτό το πνεύμα, χαιρετίζει μεν την αύξηση των ωρών για τη Νεοελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, αντιμετωπίζει όμως γενικά την οπτική της «συναντίληψης» των δύο αντικειμένων με επιφυλάξεις, καθώς, για να εφαρμοστεί επιστημονικά σωστά, επιβάλλεται να προηγηθεί σοβαρή επιμόρφωση των διδασκόντων. Επίσης διαφωνεί ριζικά με την «εξαφάνιση» της Ιστορίας από το Πρόγραμμα Σπουδών Γενικής Παιδείας της Γ΄ Λυκείου, όπως επίσης και με την απουσία της Αρχαίας Ελληνικής Γραμματείας.

Καλεί, τέλος, τα μέλη του αλλά και όλη την εκπαιδευτική κοινότητα και κάθε πεπαιδευμένο να είναι σε εγρήγορση και δηλώνει έτοιμος για ανοιχτό και ειλικρινή διάλογο αλλά και για κλιμάκωση ενεργειών, εφόσον αυτό καταστεί απαραίτητο. Καμία αλλαγή στην Παιδεία δεν πρέπει να γίνεται ερήμην μας.