Είναι επίσημο: Πληρώνουμε «χρυσή» την «πιθανά μη ασφαλή» Εγνατία Οδό!

Σήμερα στην Εγνατία Οδό και στους κάθετους άξονες λειτουργούν δώδεκα μετωπικοί σταθμοί διοδίων και η συμφωνία με τους δανειστές προβλέπει τη λειτουργία συνολικά 18 μετωπικών και 20 πλευρικών σταθμών διοδίων.

Την ίδια στιγμή, οι ίδιοι οι δανειστές, που φυσικά, πρωταρχικά «καίγονται» για την πώληση του αυτοκινητόδρομου, χτυπάνε το καμπανάκι του κινδύνου, όχι μόνο για το ανυπολόγιστο κόστος για την αναγκαία συντήρηση της Εγνατίας Οδού, αλλά και για το κατά πόσο, γέφυρες και σήραγγές της είναι ασφαλείς για τους οδηγούς.

Πέρα βεβαίως από την τραγική κατάσταση του οδικού δικτύου, σε πολλά σημεία, η Εγνατία Οδός δεν έχει προχωρήσει ούτε στην κατασκευή όλων των προβλεπόμενων Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) όπως ορίζουν οι κοινοτικές οδηγίες…. Τα μόνο έργα που υλοποιούνται με πυρετώδεις ρυθμούς, σε ό,τι αφορά την Εγνατία, τα τελευταία χρόνια, είναι η κατασκευή και ο προγραμματισμός νέων σταθμών διοδίων, με τα ηλεκτρονικά διόδια να καθυστερούν ακόμη, ενώ τα έργα συντήρησης, που έχουν εξαγγελθεί και για τη Θράκη, να καθυστερούν επίσης…
Σε συνέχεια πρόσφατης έκθεσης της Κομισιόν στην οποία αναφερόταν πως από ορισμένες σήραγγες της Εγνατίας Οδού διέρχονται οχήματα με επικίνδυνα φορτία κατά παράβαση των κοινοτικών οδηγιών για την οδική ασφάλεια, οι δανειστές επανέρχονται με νέα «βόμβα». Όπως αναφέρεται στην τρίτη, έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας, μέχρι στιγμής δεν υπάρχει σαφής εικόνα «για τις εργασίες που πρέπει να γίνουν ώστε οι γέφυρες της Εγνατίας Οδού να κατηγοριοποιηθούν ως ασφαλείς»!

Στην ίδια έκθεση, σύμφωνα με το euro2day.gr, επισημαίνεται πως «πολύ πρόσφατα (Μάρτιος 2019) κάποιες από τις γέφυρες του οδικού άξονα κατηγοριοποιήθηκαν από την Εγνατία Οδός ΑΕ ως “πιθανά επικίνδυνες”, χωρίς να υπάρχει σημαντική αλλαγή στην κατάστασή τους».

Διαβάστε ακόμη  Καιρός: Ζέστη και αφρικανική σκόνη «πνίγουν» τη χώρα – Πού θα σημειωθούν λασποβροχές

Οι εκπρόσωποι των δανειστών ζητούν από τη διοίκηση της Εγνατία Οδός ΑΕ (η οποία προς το παρόν δεν υπάρχει καθώς εκκρεμεί τόσο η τοποθέτηση του διευθύνοντος συμβούλου όσο και του προέδρου) να «ξεκαθαρίσει σαφώς τα μέτρα που πρόκειται να ληφθούν καθώς και το κόστος τους, ώστε οι γέφυρες να καταστούν απολύτως ασφαλείς». Μόνο τότε, επισημαίνεται, «η σύμβαση παραχώρησης θα κατανείμει με ακρίβεια τους κινδύνους μεταξύ του παραχωρησιούχου και του Ελληνικού Δημοσίου».

Αντίστοιχα προβληματική εμφανίζεται και η εικόνα για τις σήραγγες του οδικού άξονα καθώς εκκρεμεί, από την αρμόδια Αρχή Αδειοδότησης Σηράγγων, ο κατάλογος των μέτρων που πρέπει να λάβει η Εγνατία Οδός ΑΕ, ώστε να αδειοδοτηθούν με βάση τις κοινοτικές οδηγίες οδικής ασφάλειας. Όταν ολοκληρωθεί η συγκεκριμένη διαδικασία και υπολογιστεί το κόστος των απαιτούμενων εργασιών, η σύμβαση παραχώρησης θα καθορίσει «ποιος θα πραγματοποιήσεις τις εργασίες και θα υπολογίσει το αναλογούν ρίσκο». Δεν είναι γνωστό πόσες από τις περίπου 40 σήραγγες της Εγνατίας Οδού δεν έχουν πιστοποιηθεί μέχρι σήμερα, με βάση τις νέες αυστηρές κοινοτικές απαιτήσεις.

Ενδεικτικό της κατάστασης είναι το γεγονός πως μέχρι σήμερα -και ενώ έχουν μεσολαβήσει περί τα επτά χρόνια από την έναρξη της προσπάθειας παραχώρησης της Εγνατίας Οδού από το ΤΑΙΠΕΔ-, δεν γνωρίζουμε ποιο είναι το κόστος βαριάς συντήρησης του οδικού άξονα. Παράγοντες του Ταμείου Ιδιωτικοποιήσεων το ανεβάζουν, μέσω διαρροών, στα έξι δισεκατομμύρια ευρώ (!), ενώ το προσωπικό της Εγνατία Οδός ΑΕ θεωρεί πως το συγκεκριμένο μέγεθος είναι υπερβολικό.