Ενόχληση και σαφή μηνύματα Κομισιόν σε Μητσοτάκη για την ανυπαρξία ανεξάρτητης Επιτροπής στον σιδηρόδρομο

Εκτεθειμένη εκ νέου η κυβέρνηση Μητσοτάκη στις Βρυξέλλες, καθώς η Κομισιόν εκφράζει την έντονη ενόχλησή της για το γεγονός πως στην Ελλάδα δεν έχει συσταθεί -παρά τις πρότερες εγγυήσεις- ανεξάρτητη Επιτροπή για τον σιδηρόδρομο, αλλά και για τις κινήσεις Μητσοτάκη να ορίσει ανθρώπους της αρεσκείας του στην Επιτροπή για τη διερεύνηση των αιτιών που οδήγησαν στο δυστύχημα των Τεμπών

Το Euractiv επισημαίνει μεταξύ άλλων στη νέα του, εκτενή, αναφορά για την κατάσταση του σιδηροδρομικού δικτύου στην Ελλάδα, την απουσία ενός ανεξάρτητου σώματος με κύρια ευθύνη τη διερεύνηση σιδηροδρομικών ατυχημάτων, υπό τις οδηγίες της ΕΕ και την αντ’ αυτού -άρον άρον- θέσπιση μίας «Ειδικής Επιτροπής» αποτελούμενη από εκλεκτούς της κυβέρνησης Μητσοτάκη.

«Η σύσταση Ειδικής Επιτροπής οδήγησε σε πληθώρα αντιδράσεων από την αντιπολίτευση, η οποία έθεσε σε αμφιβολία την αμεροληψία της», σημειώνεται στο δημοσίευμα. «Εκπρόσωπος της Κομισιόν ανέφερε στο Euractiv ότι οι Βρυξέλλες ήταν ενήμερες για την κατάσταση από το 2019, όσον αφορά την απουσία ενός λειτουργικού ερευνητικού σώματος».

Ο εκπρόσωπος συμπλήρωσε μάλιστα ότι τον Ιούλιο του 2021 η κυβέρνηση Μητσοτάκη είχε ενημερώσει την Κομισιόν για τις προθέσεις εγκαθίδρυσης μίας πολυπρόσωπης ερευνητικής Επιτροπής, συνδυάζοντας την εμπειρία σε θέματα ασφαλείας των σιδηροδρόμων και την αποτελεσματικότητα στην πορεία των ερευνών.

«Ωστόσο το πρότζεκτ δεν ολοκληρώθηκε ικανοποιητικά και για τον λόγο αυτό η Κομισιόν βρίσκεται σε ανοιχτή γραμμή με τις ελληνικές αρχές πάνω σε αυτό το ζήτημα», τόνισε ο εκπρόσωπος της Κομισιόν.

Όσον αφορά την επίσκεψη αντιπροσωπείας στην Ελλάδα λίγες ημέρες μετά την τραγωδία των Τεμπών, ο εν λόγω εκπρόσωπος ανέφερε στο Euractiv «ότι αναμένουν τις επίσημες ανακοινώσεις, αλλά κατανοούμε ότι συνεχίζονται οι προσπάθειες για να ενισχυθεί η εθνική Επιτροπή ερευνών».

Ωστόσο, η Κομισιόν αρνήθηκε να σχολιάσει την επί τούτω απόφαση της κυβέρνησης Μητσοτάκη να συστήσει δική της Επιτροπή, κάνοντας αναφορά στο Άρθρο 22 της Ευρωπαϊκής Οδηγίας, που αναφέρει ότι κάθε κράτος – μέλος πρέπει να διασφαλίσει ότι η διερεύνηση ατυχημάτων πρέπει να πραγματοποιείται από ένα μόνιμο σώμα, το οποίο πρέπει να περιλαμβάνει τουλάχιστον έναν ερευνητή ικανό να διερευνήσει άμεσα τις αιτίες των ατυχημάτων ή δυστυχημάτων.

Διαβάστε ακόμη  Καθημερινά, ανθρώπινα δράματα στην Αλεξανδρούπολη της «ανάπτυξης»…

«Το Σώμα πρέπει να είναι ανεξάρτητο όσον αφορά την οργάνωσή του, τη νομική δομή του αλλά και τη λήψη αποφάσεων, δίχως επιρροή από εργολάβους, εταιρείες που δραστηριοποιούνται στον σιδηρόδρομο, από κόμματα αλλά και από οποιονδήποτε έχει συμφέρον που μπορεί να συγκρούεται με το έργο της Επιτροπής».

Το Euractiv απυήθηνε ερώτηση στην Κομισιόν όσον αφορά την έλλειψη δράσεων από πλευράς της, εφόσον διαπιστώθηκαν παραβάσεις στο εν λόγω ζήτημα από την Αθήνα. «Η Κομισιόν διαθέτει πλήθος μηχανισμών για την επιτήρηση της εφαρμογής των ευρωπαϊκών κανονισμών, με την επιβολή κυρώσεων να αποτελούν μία από τις παραμέτρους», τόνισε ο εκπρόσωπος της Επιτροπής.

«Σύμφωνα με φήμες που κυκλοφορούν στις Βρυξέλλες, μόλις πρόσφατα προτάθηκε από την Κομισιόν η έναρξη ερευνών πάνω στην αδυναμία εφαρμογής των κανονισμών από την Ελλάδα. Η Επίτροπος Μεταφορών της Κομισιόν, Αντίνα Βάλεαν, η οποία ανήκει στο ΕΛΚ όπως η ΝΔ, φημολογείται ότι μπλόκαρε τις περαιτέρω ενέργειες», τονίζεται στο δημοσίευμα.

Παράλληλα, η Κομισιόν ανέφερε στο Euractiv ότι δεν ξεκινούν τέτοιου είδους διαδικασίες κατά κρατών – μελών που βρίσκονται σε προεκλογική περίοδο, με την ιστοσελίδα να επισημαίνει εύλογα ότι η Αθήνα δεν έχει επίσημα κηρύξει την ημερομηνία των βουλευτικών εκλογών του 2023.

Το δημοσίευμα κλείνει κάνοντας μία αναφορά σχετικά με το τι ισχύει στα υπόλοιπα κράτη μέλη της ΕΕ. Συγκεκριμένα αναφέρονται τα παραδείγματα της Ισπανίας,  του Λουξεμβούργου , της Γερμανίας και της Σλοβενίας, που έχουν συστήσει ανεξάρτητες επιτροπές διερεύνησης ατυχημάτων, σε αντίθεση με την Αθήνα.

Η Γαλλία δε έχει προχωρήσει στο αντίστοιχο μέτρο πολύ πριν εκδοθεί η σχετική οδηγία από τις Βρυξέλλες, ενώ η Κροατία έλυσε αυτό το ζήτημα το 2013 προτού γίνει πλήρες κράτος – μέλος της ΕΕ.

Πηγή: documentonews.gr