Erasmus+ Financial Literacy, a path to conscious consumerism. Το  3ο ΓΕΛ. Aλεξανδρούπολης ταξίδεψε στην πόλη Ramnicu Valcea της Ρουμανίας

Το 3ο ΓΕΛ Αλεξ/πολης  στο πλαίσιο υλοποίησης προγράμματος Erasmus+ Βασική Δράση 2 (ΚΑ2), με θέμα: “Financial Literacy, path to conscious consumerism”, επισκέφτηκε την πόλη  Ramnicu Valcea της Ρουμανίας, από τις 3 Απριλίου 2022 έως και τις 9 Απριλίου 2022. Στη μετακίνηση αυτή συμμετείχαν δυο εκπαιδευτικοί και 7 μαθητές/ μαθήτριες της Α’ και Β΄ τάξης του σχολείου.

Η πρώτη μέρα του προγράμματος στο σχολείο «MATEI BASARAB» (εθνικό κολλέγιο πληροφορικής), περιλάμβανε καλωσόρισμα, ξενάγηση στους χώρους του σχολείου και παρουσιάσεις με θέμα: my green city (βιώσιμη πόλη), καθώς και αποτελέσματα ερωτηματολογίου σχετικά με τις καταναλωτικές συνήθειες των νέων, των χωρών που συμμετέχουν στο πρόγραμμα. Στο πρόγραμμα συμμετέχει η Λιθουανία (ως συντονίστρια χώρα), η Ρουμανία, η Ελλάδα, η Σλοβακία και η Πορτογαλία.

Το απόγευμα περιηγηθήκαμε σε ιστορικά κτίρια της πόλης, είδαμε καλοδιατηρημένα ιστορικά κτίρια και σχολεία, ξεκουραστήκαμε στο πάρκο Zavoi και δοκιμάσαμε τοπική κουζίνα. Η πόλη μας εντυπωσίασε με το πράσινο, τα ατέλειωτα κατάφυτα παρτέρια, τους καθαρούς δρόμους αλλά και το σεβασμό των οδηγών στην απόλυτη προτεραιότητα των πεζών στις διαβάσεις.

Η δεύτερη μέρα του προγράμματος είχε ως θέμα την επιχειρηματικότητα. Επισκεφτήκαμε και ξεναγηθήκαμε στους χώρους της τοπικής επιχείρησης τροφίμων «Boromir”. Η επιχείρηση ξεκίνησε ως οικογενειακή επιχείρηση και εξελίχθηκε σε μια στρατηγικής σημασίας επιχείρηση για την οικονομία της Ρουμανίας.  Παρουσιάστηκε το επιχειρηματικό πλάνο και οι μαθητές/μαθήτριες των χωρών γεύτηκαν πολλά από τα προϊόντα της επιχείρησης.

Ακολούθησε επίσκεψη στο ιστορικό μοναστήρι Horezu, με τις εξαιρετικές αγιογραφίες και τα βιτρό. Η μέρα τελείωσε με επίσκεψη στο φημισμένο για την αγγειοπλαστική του χωριό Olari.Οι μαθητές/ μαθήτριες είχαν την ευκαιρία να δουν πώς κατασκευάζεται και πώς διακοσμείται ένα κεραμικό.

Η τρίτη μέρα του προγράμματος περιλάμβανε επίσκεψη στο εθνικό μουσείο Astra, που είναι ένα ανοιχτό μουσείο στη φύση. Οι χώροι του καλύπτουν μια έκταση δέκα χιλιομέτρων, όπου υπάρχουν χαρακτηριστικά δείγματα σπιτιών, χώρων εργασίας, και εκκλησιών των χωρικών, κτηνοτρόφων, μυλωνάδων και ψαράδων του 19ου και των αρχών του 20ου αιώνα. Στον χώρο αυτό αφουγκράζεσαι τη ζωή και γνωρίζεις την οικιακή οικονομία των ανθρώπων αυτών. Τα παιδιά είχαν την ευκαιρία να διακοσμήσουν κεραμικά και να συμμετάσχουν σε πολλά βιωματικά παιχνίδια με τη συνδρομή μουσειοπαιδαγωγών.

Ακολούθησε επίσκεψη στην πόλη Sibiu της Τρανσυλβανίας, πόλη πολυπολιτισμική, υψηλής αισθητικής και προσανατολισμένη τους στόχους της βιώσιμης ανάπτυξης.

Η τέταρτη μέρα του προγράμματος, ήταν αφιερωμένη στην ιστορία των νομισμάτων των χωρών εταίρων του προγράμματος. Έγιναν ενδιαφέρουσες παρουσιάσεις από τα συμμετέχοντα σχολεία. Η Λιθουανία, η Σλοβακία και η Ελλάδα ανήκουν στη ζώνη του Ευρώ. Η Ρουμανία χρησιμοποιεί ακόμη το εθνικό της νόμισμα το lei, με ισοτιμία 0,20 Ευρώ.

Την ίδια μέρα οι μαθητές/τριες συναντήθηκαν με εκπροσώπους τοπικής τράπεζας. Παρακολούθησαν και συμμετείχαν βιωματικά σε πρόγραμμα με θέμα την αποταμίευση και την επένδυση. Ο στόχος ήταν ο οικονομικός εγγραματισμός. Το θέμα ήταν:“The Money Scholl”. Ακολούθησαν βιωματικά παιχνίδια που αφορούσαν τις καταναλωτικές τους ανάγκες, πραγματικές και συναισθηματικές. Πώς να τις  διακρίνουν και πώς να τις ιεραρχούν.

Η πέμπτη μέρα του προγράμματος πραγματοποιήθηκε στο εντυπωσιακό  και πολυδύναμο κτίριο του Europe Direct- Ευρωπαϊκό Κέντρο Πληροφόρησης. Παρουσιάστηκε  η υγιεινή διατροφή και οι διατροφικές συνήθειες από ειδικό. Aκολούθησε επίδειξη Kαράτε από τοπική ομάδα ευρωπαϊκής εμβέλειας, στην οποία συμμετέχει με υψηλές διακρίσεις και μαθητής του σχολείου «ΜΑΤΕΙ ΒΑΣΑΡΑΒ”.

Η μέρα τελείωσε με αποχαιρετιστήριο δείπνο, χορό, τραγούδια των χωρών που συμμετείχαν στο πρόγραμμα και απονομή αναμνηστικών διπλωμάτων.

Η μέρα της αναχώρησης είχε έντονη συναισθηματική φόρτιση για τα παιδιά όλων των χωρών. Ανταλλάχθηκαν υποσχέσεις να ξαναβρεθούν και να παραμείνουν φίλοι. Όλες αυτές τις μέρες τα παιδιά είχαν ενθουσιώδη αλληλεπίδραση. Είχαν να πουν πολλά, μοιράστηκαν όνειρα, στόχους, προβλήματα, μίλησαν, διασκέδασαν, ένιωσαν κοντά σε έναν κόσμο πολυποίκιλο.

Ήταν μια πολύτιμη εμπειρία και για μας η επαφή με τους συναδέλφους των άλλων χωρών.

Γκενοπούλου Μάρθα, Ψύλλα Μαρία εκπαιδευτικοί 3ου ΓΕΛ Αλεξ/πολης

Ταξιδεύοντας στην πόλη Ramnicu Valcea, 170 χιλιόμετρα από το Βουκουρέστι

Σαν μια ανάσα στην καθημερινότητα ήρθε το ταξίδι στη Ρουμανία της μικρής ομάδας Erasmus του 3ου Γενικού Λυκείου Αλεξανδρούπολης. Οι καταστάσεις που βιώναμε την τελευταία διετία και συνεχίζουμε να βιώνουμε, δυστυχώς, στέρησαν σε μεγάλο βαθμό τα ταξίδια εκτός της χώρας μας. Με αφορμή, λοιπόν, το πρόγραμμα ‘’Financial Literacy, a path to conscious consumerism’’ δόθηκε το έναυσμα για να περάσουμε τα σύνορα, επτά μαθητές και δύο καθηγήτριες, με προορισμό την δια βίου μάθηση. Αυτή ήταν η αφετηρία για εκείνο το ταξίδι, που έμελλε να μείνει για πάντα αξέχαστο.

Διαβάστε ακόμη  Ζ. Μακρή: Ευνοϊκή ρύθμιση για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου των περιοχών που κηρύχθηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας

Στις 03/04 αναχωρήσαμε από την πόλη μας για τη Ρουμανία, μία ομάδα ατόμων που δεν γνώριζαν τίποτα ο ένας για τον άλλο και στις 09/04 επιστρέψαμε ελαφρώς διαφορετικά άτομα, δεμένα μεταξύ τους σαν μια μικρή οικογένεια. Δεν χρειάστηκαν παραπάνω από 13 ώρες διαδρομής για να αποκτήσουμε αρκετή οικειότητα. Από την πρώτη κιόλας μέρα γνωρίσαμε τα άτομα που συμμετείχαν στο πρόγραμμα και περάσαμε ευχάριστα τον χρόνο μαζί τους, ήρθαμε κοντά με όλους – περισσότερο από ότι σχεδιάζαμε – σε σημείο που ο αποχωρισμός πόνεσε παραπάνω από όσο θα έπρεπε, κάναμε πραγματικούς φίλους και αναγκαστήκαμε να τους αποχαιρετήσουμε προσωρινά μέχρι την επόμενη φορά που θα ξανανταμώσουμε, μάθαμε για την κουλτούρα, τον πολιτισμό, τον τρόπο σκέψης συνομήλικων μας που κατάγονται από άλλες χώρες, ενημερωθήκαμε για την οικονομική κατάσταση της κάθε χώρας ξεχωριστά και τον τρόπο που συνδέουν την οικονομία με την αειφορία και την οικολογική συνείδηση.

Τη Δευτέρα, 4 Απριλίου, επισκεφτήκαμε το Colegiul National de Informatica Matei Basarab στην πόλη Râmnicu Vâlcea, όπου υποδέχτηκαν θερμά οι Ρουμάνοι μαθητές/τριες και καθηγητές/τριες όλες τις χώρες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα Erasmus+ Financial Literacy, a path το conscious consumerism. Μετά το καλωσόρισμα, χωριστήκαμε σε ομάδες και οι μαθητές/τριες του C.N I. Matei Basarab μας ξενάγησαν στο σχολείο τους. Έπειτα, ακολούθησαν οι παρουσιάσεις της κάθε χώρας με τα αποτελέσματα της έρευνας, με θέμα τη διαχείριση χρημάτων από τους νέους, που έγινε πέρυσι, τον Νοέμβριο. Η μέρα τελείωσε με έναν περίπατο στο κέντρο της πόλης, κατά τον οποίο επισκεφτήκαμε μερικά από τα σημαντικότερα αξιοθέατα της πόλης.

Την Τρίτη, 5 Απριλίου, επισκεφτήκαμε την εταιρεία Boromir όπου έγινε λόγος για την ιστορία της επιχείρησης και τα προϊόντα που παράγει. Αμέσως μετά, ξεναγηθήκαμε στη βιομηχανία και είδαμε βήμα προς βήμα πώς παράγονται διάφορα είδη κέικ, μπισκότα και άλλα προϊόντα τους. Στη συνέχεια, επισκεφτήκαμε το Μοναστήρι στο Horezu και έπειτα παρακολουθήσαμε στο χωριό Olari την τέχνη της αγγειοπλαστικής, μια παράδοση που μεταδίδεται από γενιά σε γενιά.

Την Τετάρτη, 6 Απριλίου, επισκεφτήκαμε το ανοιχτό μουσείο Astra Muzeul στo Sibiu, όπου είδαμε πολλά σπιτάκια περασμένων εποχών και μάθαμε για την ιστορία των προγόνων τους. Μετά από αυτό, διακοσμήσαμε κεραμεικά αντικείμενα στο μουσείο συμμετέχοντας σε εργαστήρι αγγειοπλαστικής και ύστερα ακολούθησε ο περίπατος στο κέντρο της πόλης Sibiu, όπου είδαμε μερικά αξιοθέατα. Ένα από αυτά ήταν “Η γέφυρα με τα ψέματα”. Ένας μύθος λέει πως όποιος βρίσκεται επάνω στη γέφυρα δεν πρέπει να πει ψέματα γιατί αλλιώς θα ταρακουνηθεί.

Την Πέμπτη, 7 Απριλίου, παρουσιάσαμε την ιστορία του νομίσματος της κάθε χώρας στο ξενοδοχείο Ramada Hotel. Ακολούθησαν μαθήματα και συμβουλές προς τους νέους για τη διαχείριση χρημάτων από την κ. Eliza Stan, εκπρόσωπο ρουμανικής τράπεζας και τον συνεργάτη της. Έπειτα, χωριστήκαμε σε ομάδες και η κάθε ομάδα είχε να παρουσιάσει 10 τρόπους σωστής διαχείρισης χρημάτων, έτσι ώστε να μειωθεί η σπατάλη και να επικρατήσει η σύνεση κατά τη διάρκεια των αγορών.

Την Παρασκευή, 8 Απριλίου, σαν κύριο θέμα είχαμε τον υγιεινό τρόπο ζωής. Επισκεφτήκαμε την δημοτική βιβλιοθήκη, όπου η διατροφολόγος κ. M. Cârjaliu μας μίλησε και μας έδωσε μερικές συμβουλές για τις διατροφικές μας συνήθειες. Στη συνέχεια, ο μαθητής Rareş Constantin, παγκόσμιος πρωταθλητής στο Καράτε και πρωταθλητής της Ευρώπης, μας έδειξε μαζί με τους συναγωνιστές του την τέχνη του Καράτε. Τέλος, επισκεφτήκαμε το Δημαρχείο της πόλης, όπου γνωρίσαμε τον Δήμαρχο της πόλης Râmnicu Vâlcea και συζητήσαμε για τις εντυπώσεις μας όσο βρισκόμασταν σε αυτήν.

Μια εβδομάδα γεμάτη έντονα συναισθήματα. Χαρά, συγκίνηση κι ενθουσιασμός. Μια εμπειρία που θα παραμείνει καλά φυλαγμένη στη μνήμη και στην καρδιά. Άλλωστε το μόνο σίγουρο είναι ότι κάθε φορά που γυρνά κανείς από ένα ταξίδι δεν είναι πια ο ίδιος άνθρωπος. Έτσι κι εμείς επιστρέψαμε πίσω ως νικητές έχοντας πετύχει τον απώτερο σκοπό μας, έχοντας αποκτήσει γνώσεις με τον πιο αποτελεσματικό τρόπο: την εμπειρία, έχοντας δημιουργήσει δεσμούς με ανθρώπους οι οποίοι μπορεί να μη μιλούσαν την ίδια γλώσσα με εμάς όμως έβλεπαν τον κόσμο με τα ίδια μάτια…

Οι μαθητές

Κάρτσιου Κυριακή, Τσούλφα Ειρήνη, Σαρβανάκη Σοφία

Τσερκινίδης Δημήτρης, Βραδέλης Δημήτρης, Ζαχαροπούλου Ροζαλία, Σβιντρίδη Θεοδώρα