Eurostat: Ακρίβεια χωρίς τέλος – Δεύτερη στην Ευρωζώνη η Ελλάδα στο πληθωρισμό τροφίμων – Έρχονται νέες ανατιμήσεις

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat η Ελλάδα για έβδομο συνεχόμενο μήνα βρίσκεται πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και δεύτερη χειρότερη στην Ευρώπη, με τον πληθωρισμό να διαμορφώνεται τελικά στο 3,2

Η ακρίβεια στα τρόφιμα, παραμένει ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα, των Ελλήνων καταναλωτών. . Η Ελλάδα είναι στη δεύτερη θέση στην ευρωζώνη, σε ό,τι αφορά στον πληθωρισμό τροφίμων, σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Eurostat η Ελλάδα για έβδομο συνεχόμενο μήνα βρίσκεται πάνω από τον ευρωπαϊκό μέσο όρο και δεύτερη χειρότερη στην Ευρώπη, με τον πληθωρισμό να διαμορφώνεται τελικά στο 3,2 τον Απρίλιο, την ίδια στιγμή που στην ευρωζώνη κινήθηκε στο 2,4% κατά μέσο όρο.

Πάνω από την Ελλάδα είναι μόνο η Μάλτα, όπου ο πληθωρισμός τροφίμων είναι στο 5,9%. Στην τρίτη θέση βρίσκεται η Ισπανία, με 4,8% και ακολουθεί η Κροατία με 3,9%. Σε επίπεδο ευρωζώνης, ο πληθωρισμός διαμορφώθηκε στο 1,9% τον Απρίλιο.

Κηπευτικά με…«αγκάθια»

Τα φρούτα και λαχανικά «τσιμπάνε» άγρια, αφού σύμφωνα με την ΕΛ. ΣΤΑΤ., αναδεικνύονται δευτεραθλητές της ακρίβειας, καθώς συναγωνίζονται στις ανατιμήσεις ακόμη και το ελαιόλαδο.

Από τις αρχές του 2024, κυρίως τα φρούτα, καταγράφουν διψήφιες ανατιμήσεις σε σύγκριση με την περσινή χρονιά.

Τον Ιανουάριο 14% με τα λαχανικά στο 11,7%, τον Φεβρουάριο 12,3%, τον Μάρτιο 12,7% και τον Απρίλιο 11,6%.

Οι τιμές των κηπευτικών στη λαϊκή

Σήμερα οι τιμές των κηπευτικών στη λαϊκή αγορά ήταν ιδιαίτερα υψηλές:

-Φασολάκια-αρακάς 3€/κιλό,
-Κολοκυθάκια -καρότα- μελιτζάνες 1,50€/κιλό,
-Χόρτα 1,50€/κιλό,
-Αγγούρια 1,50€/κιλό,
-Πιπεριές 2€/κιλό,
-Κρεμμύδια ξερά 1,30€/κιλό,
-Ντομάτες 1,20€/κιλό,
-Άνηθος -μαϊντανός μαρουλι 0,50€/ματσάκι,
Μαρούλι 0,50€/τεμάχιο.

Οι τιμές των φρούτων στη λαϊκή

Αλλά και στα φρούτα, δεν υπήρχε τιμή κάτω από 1 ευρώ το κιλό:

-Κεράσια 4€/κιλό,
-Φράουλες 3€/κιλό,
-Ροδάκινα-βερύκοκα 2€/κιλό,
-Μήλα 1,20€/κιλό.

Στις λαϊκές αγορές οι πωλητές βλέπουν ότι η πελατεία τους μειώνεται, ή μειώνει τις αγορές της.

Ακρίβεια: Πόσο αυξήθηκαν οι τιμές

Οι τιμές καταναλωτή ετησίως αυξήθηκαν κατά 2,4% στην ευρωζώνη, από 7% που ήταν το ποσοστό πέρυσι. Στην ΕΕ, ο πληθωρισμός σε ετήσια βάση τον Απρίλιο ήταν 2,6%, παραμένοντας σταθερός σε σύγκριση με τον Μάρτιο. Πέρυσι, το ποσοστό ήταν 8,1%.

Οι υπηρεσίες είχαν τη μεγαλύτερη συμβολή στον ετήσιο ρυθμό της ευρωζώνης (+1,64%), με τα τρόφιμα, το αλκοόλ και τον καπνό να ακολουθούν (0,55%), μπροστά από τα μη ενεργειακά βιομηχανικά αγαθά (+0,23%) και την ενέργεια (-0,04)%.

Στην Ελλάδα, ο ετήσιος πληθωρισμός ήταν στο 3,2% τον Απρίλιο. Το χαμηλότερο ετήσιο ποσοστό καταγράφηκε στη Λιθουανία (0,4%) και ακολουθούν Δανία (0,5%) και Φινλανδία (0,6%). Στον αντίποδα, τα μεγαλύτερα ποσοστά καταγράφηκαν στη Ρουμανία (6,2%), το Βέλγιο (4,9%) και την Κροατία (4,7%). Σε σύγκριση με τον Μάρτιο, ο ετήσιος πληθωρισμός κατέγραψε πτώση σε 15 χώρες, παρέμεινε σταθερός σε τέσσερις και αυξήθηκε σε οχτώ

Σύμφωνα με τα επικαιροποιημένα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, στην κορυφή των ανατιμήσεων παραμένει το ελαιόλαδο, με άνοδο 63,7%. Παράλληλα, αυξήσεις καταγράφονται στα φρούτα κατά 11,6%, στα ψάρια κατά 10,6%, αλλά και στην κατηγορία αναψυκτικά – χυμοί κατά 12,5%.

Και σε ετήσια βάση όμως η τιμή του ελαιόλαδου έχει αυξηθεί κατά 63,7% και των φρούτων κατά 11,6%.

Από τις συγκρίσεις των τιμών με τον Απρίλιο του 2023 προκύπτουν σημαντικές ανατιμήσεις σε κατηγορίες τροφίμων με «πρωταθλητή» το ελαιόλαδο (63,7%). Την ίδια περίοδο καταγράφονται αυξήσεις 11,6% στα φρούτα, 10,6% στα ψάρια, 12,5% σε αναψυκτικά και χυμούς.

Ταυτόχρονα ανατιμήσεις 15% καταγράφονται στα αεροπορικά εισιτήρια και 14% στα ασφάλιστρα υγείας.

Από την άλλη πλευρά, σημαντικές είναι οι μειώσεις στο κόστος φυσικού αερίου (26,9%).

Ακρίβεια: Βροχή οι ανατιμήσεις

Αναλυτικότερα, η αύξηση του πληθωρισμού κατά 3,1% σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Απριλίου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

5,4% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ρύζι, κρέατα (γενικά), νωπά ψάρια, ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, μεταλλικό νερόαναψυκτικά-χυμούς φρούτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε: ψωμί, ζυμαρικά, γαλακτοκομικά και αυγά, άλλα βρώσιμα έλαια. 2,6% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα). 4,0% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης. 0,1% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στις οικιακές υπηρεσίες. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού. 3,6% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη. 3,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. 2,1% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εξοπλισμό επεξεργασίας πληροφοριών, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, εφημερίδες-βιβλία και χαρτικά είδη, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού. 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης. 5,2% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία, κυλικεία, ξενοδοχεία-μοτέλ-πανδοχεία. 2,3% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

Επιπλέον, παρατηρείται πως σε ένα έτος υπήρξαν περαιτέρω ανατιμήσεις σε: Ρύζι (8,5%), Κρέατα- γενικά (3,2%), Λαχανικά- γενικά (6,1%), Ζάχαρη- σοκολάτες- γλυκά- παγωτά (3,4%), Λοιπά τρόφιμα (3,3%) και Αλκοολούχα ποτά – μη σερβιριζόμενα (5,8%).

Τέλος, πρόσφατη έρευνα του ΙΕΛΚΑ επιβεβαιώνει το ράλι τιμών στα προϊόντα του σούπερ μάρκετ. Συγκεκριμένα παρατηρείται αύξηση της τάξης του 1,1%.