«Φουντώνουν» οι διεργασίες για LNG και λιμάνι Αλεξανδρούπολης

Στο αποκορύφωμά τους βρίσκονται οι διεργασίες για δύο σημαντικά ενεργειακά και αναπτυξιακά projects που σχεδιάζονται για την Αλεξανδρούπολη. Από τη μία, η δημιουργία πλωτής μονάδας υγροποίησης φυσικού αερίου (LNG), για την οποία πλησιάζει η κρίσιμη ώρα του market test, που θα καθορίσει το μέλλον της επένδυσης, για την οποία έχουν ενώσει τις δυνάμεις τους γνωστοί κολοσσοί της ενέργειας.

Από την άλλη, μέσα στις επόμενες εβδομάδες, έρχεται ο  πολυαναμενόμενος και πολυσυζητημένος διαγωνισμός για την αξιοποίηση του λιμένα της Αλεξανδρούπολης, για τον οποίο, από τα πιο επίσημα χείλη γίνεται λόγος για ιδιαίτερα έντονο ενδιαφέραν από ελληνικούς και ξένους επιχειρηματικούς ομίλους.

Για τον LNG

Αναφορικά με το έργο του LNG, κι όπως αναφέρει το energypressgr, εντός των επόμενων εβδομάδων εκτιμάται ότι θα έχει δοθεί η έγκριση των κατευθυντήριων γραμμών από τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας, προκειμένου να ξεκινήσει το market test σχετικά με τη δέσμευση δυναμικότητας στο πλωτό τερματικό σταθμό. Ενα market test, που αναμένεται να τρέξει σε δύο φάσεις, και μέχρι τα τέλη του 2018, να έχει εκδηλωθεί το συνολικό εμπορικό ενδιαφέρον, προκειμένου η εταιρεία που τρέχει το project, δηλαδή η Gastrade, να πάρει και τις τελικές επιχειρηματικές αποφάσεις. Σε αυτό το καλό σενάριο, το έργο θα είναι έτοιμο για λειτουργία στο τέλος του 2020.

Εκτός από τις τελευταίες εξελίξεις με τη ΔΕΠΑ, κινητικότητα υπάρχει και γύρω από τη συμμετοχή της βουλγαρικής Βulgarian Εnergy Ηolding (BEH) στο μετοχικό κεφάλαιo του FSRU. Σε συνάντηση που είχαν οι άνθρωποι της Gastrade, στο πλαίσιο της ΔΕΘ, με την υπουργό Ενέργειας της Βουλγαρίας, Τ.Πετκόβα, εκείνη φαίρεται να τους διαβεβαίωσε ότι εκρεμμεί η έγκριση συμμετοχής της ΒΕΗ, από το υπουργικό συμβούλιο της Σόφιας, η οποία αμέσως μετά, θα πρέπει να επικυρωθεί από το Δ.Σ της BEH.

Στην ουσία, το μήνυμα των Βουλγάρων είναι ότι η υπόθεση συμμετοχής της ΒΕΗ στο μετοχικό κεφάλαιο του FSRU θα έχει κλείσει εντός μηνός, κάτι που φυσικά μένει να φανεί στη πράξη. Οταν ανάψει τελικά το πράσινο φως, το επόμενο βήμα θα είναι η ΒΕΗ να προχωρήσει σε προκαταρκτική (non-binding) δέσμευση δυναμικότητας στον πλωτό τερματικό σταθμό Αλεξανδρούπολης, κατά τον ιδιο τρόπο, που έχει κάνει η ΔΕΠΑ. Οι δύο πλευρές, Gastrade και ΒΕΗ, φαίνεται να έχουν συμφωνήσει σε κάποιες μίνιμουμ ποσότητες, και τώρα συζητούν ακόμη μεγαλύτερες. Σημειωτέον ότι έως το 2021, οι Βούλγαροί έχουν σύμβαση με τους Ρώσους, άρα, ακόμη και αν την ανανεώσουν, αποκτούν μεγαλύτερη ευελιξία, από το 2022 και μετά.

Διαβάστε ακόμη  7 μήνες μετά τις φωτιές, η απόφαση Κελέτση για ανασύσταση του Μελισσοκομικού Πάρκου Σουφλίου

Στο μεταξύ συνεχίζονται οι ζυμώσεις για την είσοδο με ποσοστό 20% στο μετοχικό σχήμα του FSRU της Αλεξανδρούπολης, ενός επενδυτή από τις ΗΠΑ. Η αμερικανική εταιρεία, η οποία απ’ ότι λέγεται ήταν παρούσα στη ΔΕΘ, ενδιαφέρεται να εισέλθει στο σχήμα, με τα σενάρια να έκαναν παλαιότερα λόγο για τη Chenierε, δηλαδή τον κυρίαρχο παίκτη στην αμερικανική αγορά φυσικού αερίου, αλλά και για όνομα- “έκπληξη”.

Στόχος σε κάθε περίπτωση είναι όταν τελειώσουν όλες οι παραπάνω διεργασίες, η σύνθεση της εταιρείας του FSRU, να απαρτίζεται από πέντε μετόχους  : Τη Gaslog του εφοπλιστή Πήτερ Λιβανού (20%), τη ΔΕΠΑ (20%), τη ΒΕΗ (20%), τη Gastrade του ομίλου Κοπελούζου (20%), και τον 5ο επενδυτή, επίσης με 20%, το οποίο και θα έχει εξαγοράσει από τη Gastrade (σήμερα έχει 40%).

«Σε προχωρημένο στάδιο οι συζητήσεις για την αξιοποίηση του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης»

Για την αξιοποίηση των λιμένων Αλεξανδρούπολης και Καβάλας και για τις μεγάλες προσδοκίες που δημιουργούνται ενόψει των διαγωνιστικών διαδικασιών, μίλησε ο  Γενικός Γραμματέας Λιμένων, Λιμενικής Πολιτικής και Ναυτιλιακών Επενδύσεων του Υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Χρήστος Λαμπρίδης, κατά τον χαιρετισμό του στο 4o Διεθνές Συνέδριο Εφοδιαστικής Αλυσίδας που πραγματοποιήθηκε στην Κατερίνη.

Ο κ. Λαμπρίδης είπε ότι σε συνεργασία με το ΤΑΙΠΕΔ και τις Διοικήσεις των Οργανισμών Λιμένων, βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο οι συζητήσεις για την αξιοποίηση, κατά αρχήν, των λιμανιών της Αλεξανδρούπολης και της Καβάλας, αξιοποίηση που θα περιλαμβάνει ένα σημαντικό επενδυτικό πρόγραμμα που θα οδηγήσει στην αναβάθμιση των δύο λιμανιών.

Ανέφερε επίσης ότι η ανάπτυξη των λιμανιών δημιουργεί ένα ιδιαίτερα ευνοϊκό πεδίο για τη δημιουργία νέων δραστηριοτήτων και ιδιαίτερα δραστηριοτήτων που σχετίζονται με τον κλάδο των Logistics, δραστηριοτήτων που θα προσφέρουν στην ελληνική οικονομία, θα προσθέσουν νέες θέσεις εργασίας και θα ενισχύσουν σημαντικά τον εξαγωγικό προσανατολισμό της Ελληνικής οικονομίας.

Ειδικότερα, τόνισε ότι το ευνοϊκό πεδίο που δημιουργεί ο κλάδος των λιμένων για την ανάπτυξη δραστηριοτήτων στον χώρο των Logistics αναφέρεται στην ανάπτυξη του δρόμου του μεταξιού, στη μείωση του χρόνου εξυπηρέτησης των αγορών της κεντρικής και ανατολικής Ευρώπης μέσω των ελληνικών λιμένων, σε σχέση με τους λιμένες της βόρειας Ευρώπης, στην αύξηση της διακίνησης φορτίων και στις νέες επενδύσεις στα λιμάνια του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης.