FSRU Αλεξανδρούπολης: Λύση bypass για άμεσες εξαγωγές φυσικού αερίου μέσω του IGB

Σε τεχνική λύση ώστε από την έναρξη λειτουργίας του FSRU Αλεξανδρούπολης να μπορούν να
πραγματοποιηθούν εξαγωγές αερίου μέσω του αγωγού IGB, ακόμη και πριν ολοκληρωθεί ο
συμπιεστής στην Κομοτηνή, κατέληξαν σύμφωνα με πληροφορίες η Gastrade και ο ΔΕΣΦΑ με τη
διαμεσολάβηση της Ρυθμιστικής Αρχής Ενέργειας, σε συνάντηση που πραγματοποιήθηκε την Τρίτη,
27 Σεπτεμβρίου, με πρωτοβουλία της ΡΑΕ.
Η προφορική συμφωνία που προέκυψε ανάμεσα στα εμπλεκόμενα μέρη (και στην οποία υπήρξε
και τεχνική συνδρομή της Αρχής) αναμένεται να αποτυπωθεί σε κείμενο το αμέσως επόμενο
διάστημα, ώστε να επισημοποιηθεί. Μεταξύ άλλων, στο κείμενο θα αναφέρονται και τα
χρονοδιαγράμματα εντός των οποίων θα πραγματοποιηθούν τα απαραίτητα συνοδά έργα στο
ΕΣΜΦΑ από τον ΔΕΣΦΑ, χωρίς τα οποία δεν μπορεί να υλοποιηθεί η λύση που προκρίθηκε.
Η τεχνική φόρμουλα θα επιτρέψει να παρακαμφθεί το γεγονός ότι το FSRU Αλεξανδρούπολης θα
ολοκληρωθεί τον Δεκέμβριο του 2023, πριν κατασκευασθεί και τεθεί σε λειτουργία από τον ΔΕΣΦΑ
ο σταθμός συμπίεσης στην Κομοτηνή – με το χρονοδιάγραμμα του Διαχειριστή να προβλέπει την
εκκίνηση του συμπιεστή τον Οκτώβριο του 2024. Κανονικά, το έργο είναι απαραίτητο ώστε φυσικό
αέριο από τον πλωτό σταθμό να εξαχθεί προς τα βόρεια μέσω του IGB, η εμπορική λειτουργία του
οποίου ξεκινά το Σάββατο, 1 Οκτωβρίου.

Σημείο τριβής ΔΕΣΦΑ – Gastrade

Ο λόγος που είναι απαραίτητος ο συμπιεστής είναι πως ο IGB θα λειτουργεί με υψηλότερη πίεση
εισόδου (60 και στη συνέχεια 70 barg) από το ελληνικό σύστημα μεταφοράς (50 barg). Επομένως,
στο πρώτο 10μηνο του 2024, κανονικά ο διασυνδετήριος αγωγός δεν θα μπορούσε να αξιοποιηθεί
από χρήστες του FSRU, αλλά μόνο από εισαγωγείς LNG που θέλουν να διοχετεύσουν αέριο στο
ελληνικό σύστημα ή να εξαγάγουν προς βόρεια αποκλειστικά μέσω της «πύλης» στο Σιδηρόκαστρο.
Σε αδρές γραμμές, το σχέδιο το οποίο προέκυψε την Τρίτη προβλέπει ότι από το FSRU και μέχρι το
σημείο σύνδεσης με τον IGB, το αέριο θα διακινείται στην υψηλότερη πίεση που είναι «συμβατή»
με τον νέο διασυνδετήριο αγωγό. Στην έξοδο του IGB, θα εγκατασταθεί ένας μειωτής πίεσης, ο
οποίος θα αποκαθιστά την πίεση στα επίπεδα λειτουργίας του ΕΣΦΑ. Όπως είναι φυσικό, το σχέδιο
αυτό αποτελεί μεταβατική λύση, για το διάστημα μέχρι να τεθεί σε λειτουργία ο συμπιεστής στην
Κομοτηνή.
Αξίζει να σημειωθεί ότι η υλοποίηση του συμπιεστή μετά την κατασκευή του FSRU είχε εξελιχθεί σε
σημείο τριβής ανάμεσα στον ΔΕΣΦΑ και την Gastrade. Σύμφωνα με πληροφορίες, υπήρχαν και
κυβερνητικές πιέσεις για την όσο το δυνατόν μεγαλύτερη επίσπευση του έργου από τον ΔΕΣΦΑ,
ώστε ο πλωτός σταθμός να ενισχύσει άμεσα τις προοπτικές εξέλιξης της Ελλάδας σε κόμβο
διαμετακόμισης αερίου στην ευρύτερη περιοχή.

Διαβάστε ακόμη  Ζ. Μακρή: Ευνοϊκή ρύθμιση για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου των περιοχών που κηρύχθηκαν σε κατάσταση έκτακτης ανάγκης πολιτικής προστασίας

Αλλαγή στη λειτουργία του IGB τον Φεβρουάριο
Την ίδια στιγμή, κατά την έγκριση του Προγράμματος Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ 2022-2031, η ΡΑΕ είχε
θέσει ως προϋπόθεση η προμήθεια και η τοποθέτηση του βασικού μηχανολογικού εξοπλισμού του
συμπιεστή να γίνει έως τον Αύγουστο του 2023, ώστε το έργο να τεθεί σε λειτουργία τον Ιανουάριο
του 2024, σε συγχρονισμό με την «πρεμιέρα» του FSRU.
Η θέση του ΔΕΣΦΑ είναι πως το όλο πρόβλημα ξεκινά από το γεγονός ότι μόλις τον Φεβρουάριο του
2022 η εταιρεία Διαχείρισης του IGB αποφάσισε να αλλάξει τις προβλεπόμενους παραμέτρους
λειτουργίας του αγωγού – και πιο συγκεκριμένα την πίεση εισόδου. Αυτό σήμαινε πως έπρεπε στη
συνέχεια να αλλάξουν κατάλληλα οι προδιαγραφές του συμπιεστή στην Κομοτηνή και το έργο να
εγκριθεί στη νέα εκδοχή του από τη ΡΑΕ μέσω του 10ετούς Προγράμματος Ανάπτυξης, για να
δρομολογηθεί η κατασκευή του. Κάτι που έγινε τον προηγούμενο Αύγουστο.
Σύμφωνα με τον Διαχειριστή, με βάση τα παραπάνω δεδομένα, ήταν πρακτικώς αδύνατο ο
εξοπλισμός να έχει αγοραστεί και εγκατασταθεί στην Κομοτηνή μέχρι τον Αύγουστο του 2023.
Επομένως, δεν θα μπορούσε να είναι έτοιμο να λειτουργεί στην «πρεμιέρα» του FSRU.