Η αλήθεια για το «αποκλειστικό βίντεο» του ΣΚΑΪ από τον Εβρο

Μέσα στον πανικό από τη σωρεία αποκαλύψεων για σοβαρές παραβιάσεις του διεθνούς δικαίου και μέσα στον ζήλο τους να συγκαλύψουν το σκάνδαλο των επαναπροωθήσεων, τα φιλοκυβερνητικά μέσα κατάφεραν άλλη μια φορά να επιβεβαιώσουν τις επαναπροωθήσεις και τα ψέματα της ελληνικής κυβέρνησης, που δεν μπορούν να πείσουν ούτε τους πιο αμετάπειστους υποστηρικτές της. 

Η εκπομπή «Αταίριαστοι» του ΣΚΑΪ παρουσίασε χτες ως δημοσιογραφική επιτυχία ένα «αποκλειστικό βίντεο» από τον Εβρο που υποτίθεται ότι αποκαλύπτει ότι οργανώσεις φέρνουν πρόσφυγες στον Εβρο από την Τουρκία, στο πλαίσιο της γνωστής ρητορικής για την εργαλειοποίηση των προσφύγων από την Τουρκία σε αντίθεση με την Ελλάδα που τους διασώζει.

Μόνο που το βίντεο και το ρεπορτάζ του ΣΚΑΪ αποκαλύπτουν άθελά τους μια τελείως διαφορετική αλήθεια. 

Το «αποκλειστικό βίντεο», που σύμφωνα με το ρεπορτάζ, «προέρχεται από το κατασχεμένο υλικό της Ελληνικής Αστυνομίας» και «βρέθηκε σε κινητό ενός εκ των 94 μεταναστών που εντοπίστηκαν στο σημείο, οι οποίοι είχαν μεταφερθεί εκεί», το έχει δημοσιοποιήσει η «Εφ.Συν.» εδώ και πέντε μήνες, συγκεκριμένα στις 26 Μαΐου (βλ. ρεπορτάζ «O στρατός εντόπισε αλλά δεν διέσωσε τους εγκλωβισμένους Σύρους στον Έβρο» και ανάρτηση της “Εφ.Συν.” στο τουίτερ «O στρατός εντόπισε τους εγκλωβισμένους Σύρους του Έβρου» ).

Το βίντεο το έστειλαν στις 25 Μαΐου στις οργανώσεις Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες και HumanRights360 πρόσφυγες από ομάδα συνολικά 94 προσφύγων από τη Συρία που είχαν εγκλωβιστεί για μέρες σε νησίδα του Εβρου, ανάμεσά τους δεκάδες παιδιά.

Ο ΣΚΑΪ αναφέρεται λανθασμένα στους υπότιτλους του βίντεο και στο ρεπορτάζ σε «οργάνωση dcr για τα ανθρώπινα δικαιώματα». Τέτοια οργάνωση δεν υπάρχει. Πρόκειται στην πραγματικότητα για δύο οργανώσεις, το GCR (Greek Council of Refugees), δηλαδή το Ελληνικό Συμβούλιο για τους Πρόσφυγες, και την HumanRights360 (AνθρώπιναΔικαιώματα360), οι οποίες εκπροσώπησαν τους πρόσφυγες ενώπιον των ελληνικών αρχών και στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο για τα Δικαιώματα του Ανθρώπου. Στο βίντεο που είχε δημοσιοποιήσει η «Εφ.Συν.» ακούγονται ευκρινώς οι πρόσφυγες να αναφέρονται στις δύο οργανώσεις.

Ο ΣΚΑΪ διαπράττει και άλλο λάθος, αν δεν πρόκειται για σκόπιμη λαθροχειρία. Αναφέρει το ρεπορτάζ: «Όπως λέει στους συνοριοφύλακες η γυναίκα που μιλάει αγγλικά, η οργάνωση dcr τους βοήθησε να φτάσουν εκεί και τους ειδοποίησε ότι θα έρθουν να τους πάρουν». Αλλά πουθενά δεν υπάρχει στο βίντεο η φράση ότι η οργάνωση (στην πραγματικότητα: οι δύο οργανώσεις) «βοήθησε» τους πρόσφυγες «να φτάσουν εκεί». Aυτό που λένε επανειλημμένα οι πρόσφυγες, και το καταγράφουν και οι υπότιτλοι του ΣΚΑΪ, κάνοντας λάθος τις οργανώσεις, είναι: «Καλέσαμε το GCR και τη HumanRights, περιμένουμε την αστυνομία. Είπαν στην αστυνομία να έρθει να μας πάρει». Πράγματι, οι οργανώσεις είχαν ενημερώσει από τις 24 Μαΐου την αστυνομία για την παρουσία των προσφύγων στη νησίδα και για το γεωγραφικό τους στίγμα.

Διαβάστε ακόμη  Χιλιάδες κόσμος στην παρέλαση του Christmas lighthouse στην Αλεξανδρούπολη

Αν κάτι αποδεικνύει το βίντεο που ανακάλυψε όψιμα ο ΣΚΑΪ είναι ότι οι αρχές εντόπισαν τους πρόσφυγες και συνομίλησαν μαζί τους, παίρνοντας στοιχεία για τον αριθμό των ατόμων της ομάδας και για την καταγωγή τους. Επομένως, αποδεικνύεται ότι οι αρχές ψεύδονταν και ενέπαιζαν ακόμη και το Δικαστήριο του Στρασβούργου, που είχε δώσει στις 25 Μαΐου κατεπείγουσα εντολή εντοπισμού και διάσωσης, όταν ισχυρίζονταν στις 27 Μαΐου «ότι πραγματοποιούνται έρευνες για τον εντοπισμό ατόμων […] με αρνητικό μέχρι στιγμής αποτέλεσμα», σύμφωνα με ανακοίνωση της Γενικής Περιφερειακής Αστυνομικής Διεύθυνσης Μακεδονίας και Θράκης.

Τα πράγματα είναι ακόμα χειρότερα για το ΣΚΑΪ και τις ελληνικές αρχές. Το γεγονός ότι το βίντεο υπάρχει στο κατασχεμένο υλικό της Ελληνικής Αστυνομίας, όπως ισχυρίζεται ο ΣΚΑΪ, αποδεικνύει ότι οι ελληνικές αρχές όχι μόνο εντόπισαν τους πρόσφυγες, αλλά ότι τους κατέσχεσαν τα κινητά. Καθώς όμως δεν αναφέρθηκε ποτέ εντοπισμός και διάσωση της συγκεκριμένης ομάδας των προσφύγων, η κατάσχεση των κινητών μπορεί να σημαίνει ένα μόνο πράγμα: την βίαιη επαναπροώθησή τους στα κρυφά.

Πράγματι, η «Εφ.Συν.» είχε δημοσιοποιήσει τις καταγγελίες των προσφύγων ότι τη νύχτα στις 26 Μαΐου, λίγες ώρες μετά τη συνομιλία τους με τις ελληνικές αρχές που καταγράφεται στο βίντεο, κομάντο με καλυμμένα πρόσωπα έφτασαν στη νησίδα, συνοδευόμενοι από ομάδα αραβόφωνων, χτύπησαν βίαια πρόσφυγες, τους ανάγκασαν να βγάλουν τα ρούχα τους, τους αφαίρεσαν κινητά και προσωπικά αντικείμενα και τους μετέφεραν στην ελληνική όχθη του Έβρου, από όπου στη συνέχεια τους επαναπροώθησαν στην Τουρκία (βλ. «Τους επαναπροώθησαν στην Τουρκία, τους ψάχνουν στον Έβρο»).

Άθελά του, ο ΣΚΑΪ με το δήθεν «αποκλειστικό βίντεο» επιβεβαιώνει ακριβώς αυτό που αρνείται μετά βδελυγμίας η κυβέρνηση, τις εγκληματικές βίαιες επαναπροωθήσεις. Πρόκειται για άλλη μια επική γκάφα των φιλοκυβερνητικών μέσων ενημέρωσης, μετά το φιάσκο του βίντεο που δημοσιοποιίησε ο υπουργός Μετανάστευσης Νότης Μηταράκης που έδειχνε τάχα το τουρκικό Λιμενικό να προωθεί πρόσφυγες στην Ελλάδα, ενώ στην πραγματικότητα τους εμπόδιζε να έρθουν στην Ελλάδα, όπως και μετά το φιάσκο της «τουρκικής νησίδας» του Εβρου που αποδείχτηκε ότι ήταν και ελληνική.

Μέσα στον πανικό από τη σωρεία αποκαλύψεων για σοβαρές παραβιάσεις του διεθνούς δικαίου και μέσα στον ζήλο τους να συγκαλύψουν το σκάνδαλο των επαναπροωθήσεων, τα φιλοκυβερνητικά μέσα κατάφεραν άλλη μια φορά να επιβεβαιώσουν τις επαναπροωθήσεις και τα ψέματα της ελληνικής κυβέρνησης, που δεν μπορούν να πείσουν ούτε τους πιο αμετάπειστους υποστηρικτές της. 

Πηγή: efsyn.gr