Κομοτηνή: Μειωμένες οι Έδρες Νεοελληνικών Σπουδών στο εξωτερικό λόγω της κρίσης στην Ελάδα

«Δεν είναι κάτι το κρυφό ότι υπάρχει μια μεγάλη κρίση στις Έδρες Νεοελληνικών Σπουδών στην Ευρώπη εδώ και χρόνια, δεν είναι τωρινό φαινόμενο. Κυρίως στη Δυτική Ευρώπη.» δηλώνει ο καθηγητής της Ελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου της Γρανάδας και διευθυντής του Κέντρου Βυζαντινών, Νεοελληνικών και Κυπριακών Σπουδών, Μόσχος Μορφακίδης και σημειώνει ότι οι λόγοι είναι πολλοί. «Ο πρώτος λόγος είναι η εισβολή πολλών άλλων σημαντικών γλωσσών, όπως: Κινέζινα, Αγγλικά, Ρωσικά.» δηλώνει ο κος Μορφακίδης και εξηγεί ότι η κρίση που περνά η Ελλάδα έπαιξε πολύ μεγάλο ρόλο επίσης.

«Οι φοιτητές πλέον κοιτάζουν περισσότερο την επαγγελματική αποκατάσταση , οπότε το ότι δεν υπάρχει στην Ελλάδα η πιθανότητα εξεύρεσης εργασίας παίζει το ρόλο του. Υπάρχουν μια σειρά από προβλήματα, όπως είναι η ύπαρξη ολοκληρωμένων σπουδών. Λέμε ότι υπάρχουν Νεοελληνικές Σπουδές στο εξωτερικό σε πολλές χώρες, σε πολλά Πανεπιστήμια, αλλά ολοκληρωμένες σπουδές με πτυχία δίνουν ελάχιστα Πανεπιστήμια. Σε όλη την Ευρώπη δεν ξέρω αν είναι πέντε, έξι ή επτά. Τα υπόλοιπα δίνουν ένα – δύο μαθήματα σε τμήματα της Κλασσικής Φιλολογίας Ξένων Γλωσσών.»

Σύμφωνα με τον κ. Μορφακίδη, πριν από χρονιά κάποιο Ελληνικό Υπουργείο είχε ισχυριστεί πως χρηματοδοτούν 300 Έδρες σε όλο τον κόσμο. «Αυτό είναι πραγματικά τερατώδες δεν υπάρχουν 300 Πανεπιστήμια που να παραδίδουν ολοκληρωμένες σπουδές με πτυχίο.» δηλώνει κι εξηγεί ότι πολλά Πανεπιστήμια, που χρηματοδοτούνταν δεν μπορούσαν να διακρίνουν τι είναι Νεοελληνικές Σπουδές και τι είναι Πολιτισμός. «Οπότε, τα χρήματα πήγαιναν σε συναυλίες, σε άλλες εκδηλώσεις πολιτιστικού χαρακτήρα, τις οποίες εμείς τις αποδεχόμαστε εφόσον, όμως, ξεκαθαρισθεί ποια είναι η πολιτιστική πολιτική και ποια είναι η Πολιτική των Νεοελληνικών Σπουδών. Όταν το Ελληνικό Δημόσιο , γιατί εκεί είναι πάντοτε το θέμα, αποφασίσει και κρίνει και ξεκαθαρίσει τι είναι Πολιτισμός και τι είναι Νεοελληνικές Σπουδές, τότε θα πρέπει να κατανέμονται σωστά τα όποια χρήματα που σήμερα δεν υπάρχουν. Αυτή είναι η βοήθεια που μπορεί να προσφέρει το ελληνικό δημόσιο στο εξωτερικό.» σημειώνει ο καθηγητής της Ελληνικής Φιλολογίας του Πανεπιστημίου της Γρανάδας.

Όπως σημειώνει ο έμπειρος εκπαιδευτικός το πρώτο που πρέπει να γίνει είναι μια χαρτογράφηση για να γνωρίζει το Ελληνικός Κράτος ποια είναι τα Πανεπιστήμια που προσφέρουν ολοκληρωμένες σπουδές με πτυχίο. «ΕλάχιστỨ, όπως λέει. «Και εφόσον γίνει αυτό και καταγραφούν όλα , να γίνει μια δίκαιη κατανομή, να ενισχυθούν τα πέντε- οκτώ που υπάρχουν , να μην σβήσουν γιατί όλα κινδυνεύουν αυτή τη στιγμή στη Δυτική Ευρώπη.» Στην Ανατολική Ευρώπη, σύμφωνα με τον κ. Μορφακίδη, η εικόνα είναι διαφορετικά, γιατί όση κρίση κι αν περνάει η Ελλάδα, θεωρούν ότι ο Ελληνικός χώρος είναι ένας χώρος που προσφέρεται για επαγγελματική αποκατάσταση και επιχειρηματικότητα, αλλά στην Δυτική Ευρώπη τα πράγματα είναι πολύ δύσκολα. Στα Σκανδιναβικά κράτη από οκτώ συνολικά Πανεπιστήμια έμεινε ένα. «Πρέπει πρώτα να υπάρξει καλή πληροφόρηση για το τι υπάρχει κι από εκεί και πέρα να προσπαθήσουμε να κρατηθούν αυτά τα λίγα που σήμερα υπάρχουν». Εφόσον αλλάξουν οι καταστάσεις, τότε, όπως σημειώνει, «αν υπάρχει η δυνατότητα να δημιουργηθούν κι άλλες Έδρες, τότε όλοι μας θα βοηθούσαμε ώστε να μπορέσουν να προχωρήσουν αυτά τα τμήματα.»

Πηγή: ΕΡΤ / Μαρία Νικολάου