Λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, ξανά από την αρχή

Τη Δευτέρα 5 Δεκεμβρίου 2022 στο Συμβούλιο Υπουργών Μεταφορών της ΕΕ, συμφωνήθηκε η αναθεώρηση του ΕΚΤΕΤΑΜΕΝΟΥ Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών – EU’s extended core Trans European Network – Transport (TEN-T) με την ένταξη του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης μαζί με άλλα 33 λιμάνια της Ελληνικής επικράτειας. Το χρονοδιάγραμμα του Ευρωπαϊκού προγράμματος αυτού θα διαρκέσει μέχρι το 2040 (μέχρι τα 100 εκατ. Ευρώ) με στόχο τη δημιουργία των απαραίτητων υποδομών ανάπτυξης.

Σημαντικά Σημεία που θα Πρέπει να Εξετασθούν από την ΘΕΤΙΚΗ αυτή Εξέλιξη Ένταξης του Λιμανιού στο Connecting Europe Facility II (CEF II) Πρόγραμμα:

  1. Σύμφωνα με το ΦΕΚ 210 Α /24-12-2019, με τίτλο «Κύρωση του Πρωτοκόλλου Τροποποίησης της Συμφωνίας Αμοιβαίας Αμυντικής Συνεργασίας μεταξύ της Κυβέρνησης της Ελληνικής Δημοκρατίας και της Κυβέρνησης των Ηνωμένων Πολιτειών της Αμερικής» η νέα Συμφωνία για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης προβλέπει ότι ”χορηγείται στην Κυβέρνηση των ΗΠΑ καθεστώς ΠΡΟΤΕΡΑΙΟΤΗΤΑΣ (ανεμπόδιστη πρόσβαση και χρήση) του λιμένα Αλεξανδρούπολης”.
  2. Από ότι φαίνεται στην πράξη για τις ΝΑΤΟϊκές δυνάμεις αλλά και τις ΗΠΑ οι υπάρχουσες εγκαταστάσεις ΚΑΛΥΠΤΟΥΝ ΜΕΓΑΛΟ ΜΕΡΟΣ από τις ανάγκες συνδυασμένων μεταφορών με σιδηρόδρομο έστω και μικρής ταχύτητας, οδικά αλλά και με το αναβαθμισμένο αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης που μπορεί να τροφοδοτήσει πλέον με καύσιμα όλους τους τύπους των αεροσκαφών.
  3. ΑΠΟΤΕΛΕΙ ΜΕΓΑΛΟ ΛΑΘΟΣ η αντίληψη ότι η χρηματοοικονομική αξία του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης υπολείπεται της γεωστρατηγικής αξίας ώστε να υπάρχει εφησυχασμός. Αντίθετα οι τοπικές αρχές και οι εκπρόσωποι του Νομού θα πρέπει να πιέσουν προς την κατεύθυνση ΕΞΕΥΡΕΣΗΣ ΕΘΝΙΚΩΝ ΚΕΦΑΛΑΙΩΝ ΑΜΕΣΑ.
  4. Μέχρι την χορήγηση των πρώτων ευρωπαϊκών πιστώσεων ΤΕΝ-Τ και φυσικά πριν από το 2030 έως 2040, ο εθνικός φορέας μαζί με το ΤΑΙΠΕΔ που ακύρωσε τον διαγωνισμό, επιβάλεται να χορηγήσει ΕΘΝΙΚΕΣ ΠΙΣΤΩΣΕΙΣ από τους πόρους του Υπουργείου Υποδομών & Μεταφορών, είτε Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής ή Οικονομικών έστω για βασικές πρώτες ανάγκες υποδομών του λιμανιού στον προϋπολογισμό του 2024 και 2025 τουλάχιστον, κάτι που θα πρέπει να μελετηθεί ΑΜΕΣΑ.
Διαβάστε ακόμη  Η μεγάλη των δέντρων σφαγή, στη δήθεν «ανάπλαση» στο κέντρο της Αλεξανδρούπολης

Συμπεράσματα

  1. Ασφαλώς κάθε πίστωση που δίδεται για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης είναι ΘΕΤΙΚΗ, διότι πραγματοποιούνται έργα υποδομής για την ανάπτυξη του Ν Έβρου δίνοντας θέσεις εργασίας σε νέους ανθρώπους της περιοχής σε ένα νομό όπου σε 10 χρόνια υπάρχει δημογραφικά μείωση πληθυσμού κατά 14.000 Εβρίτες περίπου, ποσοστό στο Νομό Έβρου – 9,5 %, με -16% μείωση στην Ορεστιάδα, -17% στο Διδυμότειχο, -21% στο Σουφλί, – 8,3% στην Σαμοθράκη και – 1.300 κατοίκων Αλεξανδρούπολης.
  2. Το χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης έχασε 5 χρόνια λόγω των διαδικασιών του διαγωνισμού του ΤΑΙΠΕΔ (2017 – 2022) και άλλα 5 χρόνια από το 2012 όταν και εντάχθηκε στο ΤΑΙΠΕΔ δυνάμει του ΦΕΚ Β 2996/2012, συνολικά 10 χρόνια. Όμως μαζί με τον χρόνο χάθηκαν έσοδα που θα πήγαιναν στο ΤΑΙΠΕΔ από το 67% των μετοχών καθώς και πιστώσεις από την επένδυση του λιμανιού και θα πρέπει να αναπληρωθούν ΑΜΕΣΑ από εθνικές πιστώσεις.
  3. Οι πολίτες της Αλεξανδρούπολης θα πρέπει να ενημερωθούν άμεσα από το ΤΑΙΠΕΔ ΠΟΥ ΕΊΝΑΙ Ο ΥΠΕΥΘΥΝΟΣ ΦΟΡΕΑΣ για το χρονοδιάγραμμα ανάπτυξης – αξιοποίησης του MASTER PLAN του λιμένα της Αλεξανδρούπολης ώστε όλες οι συνδυασμένες μεταφορές που έχουν ξεκινήσει ΕΠΙΤΥΧΩΣ εδώ και 2,5 χρόνια, να αποτελέσουν μεγάλο άλμα προόδου και ανάπτυξης για τον Νομό Έβρου.

Κωνσταντίνος Κούσαντας, Αντιστράτηγος ε.α. , MA στην Διεθνή Ασφάλεια (Plymouth) και Διεθνείς Σχέσεις (Brussels)