Μικροδορυφόρο σε μέγεθος αναψυκτικού θα εκτοξεύσουν μαθητές από την Ξάνθη

Το 2012 μία ομάδα μαθητών από την Ξάνθη αποκτά το πρώτο της kit ρομποτικής. Το 2015 κερδίζει το ασημένιο μετάλλιο στην Ολυμπιάδα Ρομποτικής στο Κατάρ και το 2016 την 4η θέση στην Ολυμπιάδα Ρομποτικής στην Ινδία. Το επόμενο στοίχημα των μικρών επιστημόνων; Η κατασκευή ενός μικροδορυφόρου, με τον οποίο οι μαθητές θα συμμετέχουν σε διαγωνισμό που διοργανώνεται από τον Ευρωπαϊκό Οργανισμό Διαστήματος!

Η μαθητική ρομποτική ήταν το όχημα, ώστε μια πολυπληθής ομάδα μαθητών στην πόλη της Ξάνθης να ξεκινήσει τη δραστηριότητά της στους τομείς της επιστήμης και της υψηλής τεχνολογίας. Μέσα σε δύο χρόνια η εκπαιδευτική ρομποτική είχε τόσο μεγάλη απήχηση πάνω τους, που πλαισιώθηκε και με μια σειρά από άλλες δράσεις, μέχρι το σημείο μαθητές της πόλης να ετοιμάζονται πλέον για την εκτόξευση ενός δικού τους μικροδορυφόρου.

«Είδαμε πόσο αρέσει στα παιδιά (η ρομποτική) κι αποφασίσαμε μαζί, γονείς και εκπαιδευτικοί, να διευρύνουμε αυτή τη δράση, να φτιάξουμε έναν σύλλογο στην πόλη, τους «RoboSpecialists», ώστε να δώσουμε την ευκαιρία σε περισσότερα παιδιά του δημοτικού, γυμνασίου, λυκείου να ασχοληθούν με αυτό το χόμπι» εξήγησε μιλώντας στο ραδιοφωνικό σταθμό του Αθηναϊκού-Μακεδονικού Πρακτορείου Ειδήσεων, «Πρακτορείο 104,9 FM», ο δρ Θανάσης Μπαλαφούτης, ηλεκτρολόγος μηχανικός και μέλος της ερευνητικής ομάδας του εργαστηρίου Διαστημικής στο Δ.Π.Θ, της ομάδας ρομποτικής του Πανεπιστημίου Αιγαίου και της Ελληνικής Εταιρείας Τεχνητής Νοημοσύνης και «προπονητή» των RoboSpecialists.

«Αυτή τη στιγμή στον σύλλογο, ο οποίος είναι πολιτιστικός και μη κερδοσκοπικός, εξασκούνται στη ρομποτική περισσότερα από 200 παιδιά δημοτικού, γυμνασίου και του λυκείου, τα οποία διδάσκονται όχι μόνο ρομποτική, αλλά και μαθήματα STEM (σ.σ. Science, Technology, Engineering, Mathematics). Προσπαθούν δηλαδή τα παιδιά μέσα από πειράματα να κατανοήσουν το πώς αυτές οι επιστήμες συνεργάζονται και τι μπορεί να κάνει κάποιος, συνδυάζοντας τις γνώσεις από όλες τις θετικές επιστήμες» αναφέρει ο κ. Μπαλαφούτης εξηγώντας τη διαδικασία εκμάθησης μαθηματικών με διασκεδαστικό τρόπο που είναι σε εξέλιξη στα τμήματα που απευθύνονται στους μαθητές κάθε ηλικίας της πόλης της Ξάνθης.

Ο επόμενος τομέας δραστηριότητας υψηλής τεχνολογίας για μαθητές έχει ήδη εμφανιστεί όμως για τους μαθητές αφού το νέο σχέδιο που υλοποιείται αφορά έναν Μικροδορυφόρο και ένα πλήρες σύστημα ελέγχου του. «Πρόκειται για έναν δορυφόρο «με μέγεθος που παραπέμπει σε κουτί αναψυκτικού, δορυφόρος που μέσα έχει έναν μικροϋπολογιστή, διάφορους αισθητήρες, κινητήρες» σημειώνει ο Έλληνας εκπαιδευτικός. Ο μικρός δορυφόρος θα εκτοξευτεί τον Απρίλιο με έναν μικρό πύραυλο και θα εκτελέσει μια πλήρη διαδικασία. «Δεν θα πάει στο διάστημα, θα εκτοξευτεί όμως για να φτάσει σε ένα ύψος περίπου 1000 μέτρων ενώ μετά την εκτόξευση θα πρέπει να ανοίξει ένα αλεξίπτωτο και καθώς θα πέφτει αργά προς τη γη, θα πρέπει να εκπέμπει κάποιες πληροφορίες για μετρήσεις που θα κάνει στην ατμόσφαιρα και τα παιδιά έχοντας μια κεραία και έναν υπολογιστή θα συλλέγουν αυτές τις πληροφορίες. Στο τέλος θα πρέπει να ετοιμάσουν μια εργασία που να περιγράφει όλες τις παρατηρήσεις τις οποίες μπόρεσαν να κάνουν και να εξηγήσουν τα αποτελέσματα που έχουν πάρει» εξηγεί.