Οι δεσμεύσεις του υποψήφιου δημάρχου Παύλου Μιχαηλίδη για τις Κοινότητες του Δήμου Αλεξ/πολης

Η νέα αυτοδιοικητική μεταρρύθμιση μπορεί να εστιάζει στην καθιέρωση της απλής αναλογικής, όμως ο “Κλεισθένης Ι” προχωρά και σε μια βαθιά αλλαγή που μπορεί να επηρεάσει θετικά έναν Δήμο σαν αυτόν της Αλεξανδρούπολης.
Το χαμένο στοίχημα της δημοτικής αρχής και η πλήρη εγκατάλειψη των διοικητικών ενοτήτων της Τραϊανούπολης και των Φερών (σε λίγο καιρό θα αποκτήσουμε επιτέλους και την δημοτική ενότητα της Μάκρης), θα πρέπει να αποτελέσει τον πρωταρχικό μας στόχο ως αυριανή διοίκηση του δήμου μας.

Το ίδιο και οι παλιές κοινότητες που συνενώθηκαν κάτω από την ομπρέλα του “Καλλικράτη” και μέχρι σήμερα υπολειτουργούσαν ως μικρά τοπικά συμβούλια.

Η αυτοδιοικητική μεταρρύθμιση του 2010 που κατήργησε τους μικρούς αυτόνομους Δήμους, άφησε μια επίφαση ανεξαρτησίας, ορίζοντας ότι τα τοπικά συμβούλια των καλλικρατικών Δημοτικών Κοινοτήτων θα έχουν λόγο για κάθε τοπικό ζήτημα.
Η πραγματικότητα όμως του “Καλλικράτη” ήταν ότι ο γνωμοδοτικός χαρακτήρας των αποφάσεων απονεύρωσε κάθε ουσιαστική συζήτηση. Οι μοναδικές αποφάσεις που λαμβάνουν μέχρι σήμερα τα Συμβούλια Δημοτικής Κοινότητας είναι η προέγκριση ίδρυσης καταστημάτων και η χορήγηση άδειας μουσικής, άδειες δηλαδή που ούτως ή άλλως δεν μπορούν να αρνηθούν να χορηγήσουν, αν ο ενδιαφερόμενος έχει τα προβλεπόμενα δικαιολογητικά.
Και σε πολιτικό επίπεδο όμως, τα συμβούλια αυτά ήταν επί της ουσίας παρακολουθήματα των παρατάξεων του Δημοτικού Συμβουλίου, καθώς οι υποψήφιοι σύμβουλοί τους περιλαμβάνονταν σε ένα ενιαίο ψηφοδέλτιο και εκλέγονταν στην πλειοψηφία ή τη μειοψηφία ανάλογα με την επίδοση του υποψήφιου Δημάρχου.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα η δημοτική κοινότητα της Αλεξανδρούπολης που δεν λειτούργησε τόσο κυριολεκτικά όσο και μεταφορικά, με αποτέλεσμα να έχουμε παραιτήσεις με καταγγελίες προς την δημοτική αρχή, τόσο από πλευράς της Προέδρου όσο και μελών του Δ.Σ. Το ίδιο φαινόμενο συναντάται και στις υπόλοιπες κοινότητες με αρκετές παραιτήσεις Προέδρων και κοινοτικών συμβούλων από την παράταξη του κ. Λαμπάκη.

Ο “Κλεισθένης Ι” κάνει μια τομή στη φιλοσοφία συγκρότησής τους, πρώτα από όλα με την πολιτική τους αναβάθμιση και χειραφέτηση.
Τα συμβούλια της κάθε Κοινότητας θα ψηφίζονται σε ΧΩΡΙΣΤΗ ΚΑΛΠΗ και στις εκλογές αυτές θα λαμβάνουν μέρος ανεξάρτητοι συνδυασμοί.
Εφόσον στις ερχόμενες δημοτικές εκλογές τον Μάιο του 2019, ως υποψήφιοι δήμαρχοι αποφασίσουμε να δώσουμε “χρίσμα” στους κοινοτικούς συνδυασμούς που θα δημιουργηθούν, αυτό θα αναιρέσει την τυπική τους ανεξαρτησία, καθώς και τον ουσιαστικό στόχο της νέας αυτής αυτοδιοικητικής μεταρρύθμισης.
Ξεκάθαρη πρότασή μας σε αυτό το σωστό πλην όμως αχαρτογράφητο νομοθετικό πλαίσιο, θα είναι η ενθάρρυνση δημιουργίας αυστηρά τοπικών ανεξάρτητων συνδυασμών. Έτσι ώστε οι τοπικές κοινωνίες να μπορούν να εκλέξουν τους καλύτερους και τους ικανότερους, οι οποίοι θα μπορούν να συνεργαστούν, ακόμη και να συγκρουστούν με τον νέο πλέον Δήμαρχο, αν αυτό χρειαστεί για τα συμφέροντα του οικισμού τους.
Επί πλέον η «ανεξαρτησία» των τοπικών συμβουλίων θα μπορέσει να υποστηρίξει και την επιχειρούμενη λειτουργική αναβάθμιση των Κοινοτήτων.
Τα Συμβούλιά τους πλέον θα μπορούν να αποφασίζουν ποια έργα και δράσεις θα εκτελεστούν στην κοινότητα από το ποσοστό των Κεντρικών Αυτοτελών Πόρων που προορίζονται για επενδυτικές ανάγκες του Δήμου που τους αναλογούν.
Με άλλα λόγια οι αποφάσεις για το Τεχνικό Πρόγραμμα και τον Προϋπολογισμό δεν θα λαμβάνονται αποκλειστικά από το Δημοτικό Συμβούλιο, αλλά ένα μέρος των προτεραιοτήτων θα καθορίζεται πλέον σε επίπεδο Δημοτικής Ενότητας.
Αντιλαμβάνεται κανείς εύκολα ότι η πορεία συγκεντροποίησης των τοπικών εξουσιών που δρομολόγησε ο “Καλλικράτης” αντιστρέφεται σε ένα μικρό βαθμό, δίνοντας ένα ουσιαστικό κίνητρο για την αναζωογόνηση του θεσμού των Κοινοτήτων με αιρετούς που δεν θα συμπληρώνουν απλώς κενές θέσεις στα ψηφοδέλτια, όπως κυρίως συνέβη το 2010 και το 2014, στις δύο εκλογικές αναμετρήσεις με το σύστημα του “Καλλικράτη”.
Από την άλλη μεριά, ο νομοθέτης αναγνώρισε τον κίνδυνο οι Κοινότητες να αυτονομηθούν και να έρθουν σε σύγκρουση με τον Δήμο στον οποίο ανήκουν. Ο “Κλεισθένης Ι” έχει δικλείδες ώστε να μη δημιουργηθούν νέοι μίνι-δήμαρχοι κάτω από τον Δήμαρχο. Για παράδειγμα ο πρόεδρος θα είναι ανακλητός, καθώς προβλέπεται διαδικασία μομφής στο πρόσωπό του.
Αυτό που θα επιδιώξουμε ως αυριανή διοίκηση με τα εκλεγμένα Συμβούλια των Κοινοτήτων, θα είναι η συμμετοχή στη διοίκηση, στη λήψη αποφάσεων και ευθυνών, μια και είναι ο μοναδικός τρόπος που θα μπορεί να καταρρίψει τις καχυποψίες και να μικρύνει την απόσταση μεταξύ των Δημοτικών Ενοτήτων.
Επί πλέον θα τους εκχωρήσουμε το δικαίωμα να συντάσσουν δικό τους προϋπολογισμό εξόδων και θα εφαρμόσουμε την προβλεπόμενη από τον νόμο (ΥΑ 74449/29.12.2010), «παγία προκαταβολή», μέσω της οποίας οι πρόεδροι θα πληρώνουν οποιαδήποτε δαπάνη σχετίζεται με τις αρμοδιότητες που απονέμει ο νόμος 3852/2010.
Μόνο έτσι θα μπουν οι στέρεες βάσεις για να φέρουμε την ανάπτυξη στους οικισμούς μας και να συγκρατήσουμε την ολοένα και αυξανόμενη πληθυσμιακή τους συρρίκνωση.
Μόνο με αυτό τον τρόπο η πόλη των Φερών, η ευρύτερη περιοχή και ο Πέπλος, η δημοτική ενότητα της Τραϊανούπολης και οι υπόλοιποι οικισμοί της Αλεξανδρούπολης, θα μπορέσουν να έχουν τα επιθυμητά αποτελέσματα.
Τέλος ενημερώνουμε πως για τον Δήμο της Αλεξανδρούπολης η ξεχωριστή κάλπη που θα εκλέξει τον δήμαρχο και τους δημοτικούς συμβούλους, θα έχει ψηφοδέλτια στα οποία ο κάθε συνδυασμός μπορεί να περιλαμβάνει ως ανώτερο αριθμό υποψηφίων τους 63 (53 για την Περιφέρεια της Αλεξ/πολης, 2 για την Περιφέρεια της Τραϊανούπολης και 8 για την Περιφέρεια των Φερών) εκ των οποίων κατ’ ελάχιστο οι γυναίκες θα πρέπει να είναι 25, λόγω της αναγκαίας ποσόστωσης του 40%.

Παύλος Α. Μιχαηλίδης
Υποψήφιος δήμαρχος –
Επικεφαλής της δημοτικής παράταξης
“ΑΝΑ.Σ.Α.”