Επερώτηση με θέμα: “ Καταδυτικός τουρισμός ”, υπέβαλε η Ανεξάρτητη Ενωτική Πρωτοβουλία προς τον Περιφερειάρχη ΑΜΘ κ. Χρήστο Μέτιο, τον Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Καβάλας κ. Αλέξιο Πολίτη, τον Αντιπεριφερειάρχη Ανάπτυξης κ. Κωνσταντίνο Σιμιτσή, τον Εντεταλμένο Σύμβουλο Αλιευτικής Πολιτικής ΑΜ-Θ κ. Ανδρέα Καραγιώργη και τον Εντεταλμένο Σύμβουλο Τουρισμού ΑΜ-Θ κ. Αθανάσιο Τσώνη.
Την επερώτηση, η οποία θα αναπτυχθεί σε επερχόμενο Περιφερειακό Συμβούλιο, υπογράφει ο Περιφερειακός Σύμβουλος Π.Ε. Καβάλας κ. Δημήτριος Λυμπεράκης.
Έχει αναρτηθεί δε, στην ιστοσελίδα της παράταξης, στη θέση www.anenopro-amth.gr/ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ/Ερωτήσεις– ΕΠΕΡΩΤΗΣΕΙΣ και έχει ως εξής:
ΕΠΕΡΩΤΗΣΗ
P Προς τον κ. Περιφερειάρχη ΑΜΘ
P Προς τον κ. Αντιπεριφερειάρχη Π.Ε. Καβάλας
P Προς τον κ. Αντιπεριφερειάρχη Ανάπτυξης
P Προς τον κ. Εντεταλμένο Σύμβουλο Αλιευτικής Πολιτικής ΑΜ-Θ
P Προς τον κ. Εντεταλμένο Σύμβουλο Τουρισμού ΑΜ-Θ
Θέμα: Καταδυτικός τουρισμός
Έξι εκατομμύρια δύτες σε όλον τον κόσμο επικεντρώνονται στον καταδυτικό τουρισμό, ενώ 25 εκατ. ενδιαφέρονται για την εξερεύνηση του βυθού με μάσκα και αναπνευστήρα. Η μέση ηλικία του κοινού που αναζητά αυτόν τον νέο εναλλακτικό τουρισμό υπολογίζεται μεταξύ 33 και 55 ετών, το δε όφελος από τη συγκεκριμένη ποιοτική μορφή τουρισμού ανέρχεται σε 1,5 δισ. ευρώ σε παγκόσμιο επίπεδο. Σε ό,τι αφορά τον καταδυτικό τουρισμό στην Ελλάδα, δραστηριοποιούνται περίπου 280 καταδυτικά κέντρα με περισσότερες από 300 βάσεις πανελλαδικά, απασχολώντας πάνω από 2.000 εργαζόμενους.
Ως είδη καταδυτικού τουρισμού νοούνται η αυτόνομη ή καθοδηγούμενη κατάδυση, η ελεύθερη κατάδυση, η περιήγηση επιφανείας και παρατήρηση του βυθού με μάσκα και αναπνευστήρα, η καταδυτική κρουαζιέρα , η υποθαλάσσια περιήγηση με σκάφη υποβρύχιας περιήγησης, η παρατήρηση του βυθού με πλοία διαφανούς πυθμένα ή με άλλα τεχνικά μέσα, έχοντας ως σκοπό την εξερεύνηση του υποβρύχιου βυθού με τους ζώντες οργανισμούς και την υποθαλάσσια γεωμορφολογία του για λόγους αναψυχής, άσκησης και απόκτησης γνώσεων και εμπειριών.
Οι πρακτικές αφορούν στον ποντισμό καϊκιών ή αεροπλάνων παλιών (κάτι που έκαναν στο Κουσάντασι οι Τούρκοι οι οποίοι αγόρασαν ένα Airbus A300 με εκατό χιλιάδες ευρώ και το πόντισαν πολύ κοντά στην ακτή) ή κάτι αντίστοιχο που σχεδιάζεται να γίνει στην Αλεξανδρούπολη με τον ποντισμό στρατιωτικού υλικού κι αρμάτων μάχης. Επιπρόσθετα τα καΐκια που εμείς αποσύρουμε επιδοτώντας αυτή την απόσυρση και απαιτώντας να σπάσουν και να γίνουν σανιδάκια, θα μπορούσαν να ποντιστούν και να διασωθεί και η ναυπηγική τέχνη, έστω και μέσω της παρατήρησης που ο καταδυτικός τουρισμός προσφέρει . Δυστυχώς χάθηκαν διαμάντια ναυτικών κατασκευών στα πλαίσια της απόσυρσης.
Στην Καβάλα είχε γίνει μία αντίστοιχη προσπάθεια πριν 30 χρόνια η οποία προέβλεπε τη δημιουργία ενός τεχνητού υφάλου και είχε στόχο να περιφραχθεί ένας θαλάσσιος χώρος, να τοποθετηθούν μπλόκια, να αυξηθεί και να αναπτυχθεί ο πληθυσμός των ψαριών και στη συνέχεια να αρχίσουν οι καταδύσεις. Επί Νομαρχίας του αείμνηστου Θόδωρου Καλλιοτζή είχε γίνει και μία τεχνική μελέτη από το ΙΝΑΛΕ που αφορούσε σε μία περιοχή κοντά στο Φιδονήσι και προέβλεπε την κατασκευή ενός καταδυτικού πάρκου.
Υπάρχει ένα αεροπλάνο, εγκαταλελειμμένο εδώ και 20 χρόνια, στο αεροδρόμιο της Χρυσούπολης, το οποίο κάποτε ανήκε στην British Airways και αργότερα στην Kuwait Airways.Tο αεροπλάνο αυτό είναι κατασχεμένο από το ελληνικό δημόσιο και παραμένει ανενεργό και αχρησιμοποίητο για μια 20ετία. Μαθαίνω μάλιστα ότι το ελληνικό δημόσιο καλείται να πληρώσει και τέλη ελλιμενισμού για το αεροπλάνο αυτό το οποίο εγκυμονεί κινδύνους και για τις πτήσεις, διότι αποτελεί καταφύγιο πουλιών Μια πολύ καλή πρόταση , που πιθανό θα αποτελέσει και αρχή του καταδυτικού τουρισμού στην περιοχή της Καβάλας είναι ο ποντισμός του στον κόλπο της Ηρακλείτσας και του Παληού. Η περιοχή διαθέτει ρηχά νερά, ζεστά και καθαρά, που σημαίνει ότι ο καταδυτικός τουρισμός μπορεί κάλλιστα να ευδοκιμήσει από Μάρτιο έως Νοέμβριο.
Επερωτώνται λοιπόν οι κύριοι Μέτιος, Σημιτσής και Καραγιώργης
1. Η μελέτη που είχε εκπονηθεί στο παρελθόν κατέληγε σε θετικό ή αρνητικό πρόσημο σχετικά με την δημιουργία καταδυτικού πάρκου;
2. Πριν από 1,5 χρόνο, κατά τις δημόσιες δηλώσεις του κ. Σημιτσή, έγινε σύσκεψη του ιδίου με τους κυρίους Καραγιώργη και Αντωνιάδη, σχετικά με την εύρεση ειδικού με το αντικείμενο επιβλέποντος μηχανικού. Διαπιστώθηκε αδυναμία εύρεσής του και αποφασίστηκε η Περιφέρεια να αναθέσει τη μελέτη σε εξωτερικό μελετητικό γραφείο κι όχι στις Τεχνικές Υπηρεσίες της ΠΑΜΘ. . Προχωρήσατε στις απαιτούμενες ενέργειες για την ανάθεση της μελέτης σύμφωνα με τις αποφάσεις της τότε σύσκεψης;
3. Είχατε δημοσίως δηλώσει ότι στον προυπολογισμό του 2022 θα εντάσσατε τη μελέτη με την προβλεπόμενη αμοιβή του ιδιώτη μηχανικού. Το κάνατε;
4. Αν κι εφόσον θεωρείτε καλή ιδέα για τον τον ποντισμό του αεροπλάνου που παραμένει αχρησιμοποίητο στο αεροδρόμιο της Χρυσούπολης, ως Διοικούσα αρχή της Περιφέρειας, έχετε κάνει κάποια ενέργεια για την υλοποίηση του σχεδίου;
Όλοι αναγνωρίζουν ότι ο καταδυτικός τουρισμός θα αποτελέσει μία πολύ σημαντική προοπτική ανάπτυξης για την περιοχή της Καβάλας, παράλληλα με τον συμβατικό τουρισμό. Απαιτείται επομένως όραμα, διάθεση για εργασία και αξιοποίηση προσώπων που μπορούν να εμπλακούν στη δημιουργία αυτού του καταδυτικού πάρκου.
Υ.Γ. Το πρωτογενές υλικό για την επερώτηση μου το έδωσε ο κ. Αλέξης Γούλας ο οποίος την τελευταία δεκαετία ασχολείται με το μείζον αυτό θέμα και «πιέζει» με κάθε τρόπο για την υλοποίησή του.
Ο επερωτών
Δημήτριος Λυμπεράκης
Περιφερειακός Σύμβουλος Π.Ε. Καβάλας