Ποιος θα κρίνει την τύχη του αεροδρομίου Αλεξανδρούπολης;

Στην πρόσληψη τεχνικών συμβούλων για την αξιολόγηση των επιλογών αξιοποίησης 23 περιφερειακών αεροδρομίων, συμπεριλαμβανομένου αυτού της Αλεξανδρούπολης, προχωρά το επόμενο διάστημα το ΤΑΙΠΕΔ.

Κεντρικός στόχος του σχεδίου είναι η «ωρίμανση» και εξυγίανση των αεροδρομίων, προκειμένου στη συνέχεια να αυξηθεί και το τίμημα που θα ζητηθεί από τους επενδυτές και έτσι να εισρεύσουν στο ταμείο του κράτους όσο το δυνατόν περισσότερα έσοδα.

Τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια για τα οποία προχωρά διαγωνισμός πρόσληψης συμβούλων είναι αυτά της Αλεξανδρούπολης, του Αράξου, της Αστυπάλαιας, της Χίου, της Ικαρίας, των Ιωαννίνων, της Καλαμάτας, της Καλύμνου, της Καρπάθου, της Κάσου, του Καστελόριζου, της Καστοριάς, της Κοζάνης, των Κυθήρων, της Λέρου, της Λήμνου, της Μήλου, της Νέας Αγχιάλου, της Νάξου, της Πάρου, της Σητείας, της Σκύρου και της Σύρου.

Σύμφωνα με ρεπορτάζ της «Ναυτεμπορικής», το ΤΑΙΠΕΔ βάζει στο μικροσκόπιο τα 23 εναπομείναντα περιφερειακά ελληνικά αεροδρόμια, που δεν παραχωρούνται στο σχήμα υπό τη Fraport, προχωρώντας στην πρόσληψη συμβούλων για την «αξιολόγηση των διαθέσιμων και εμπορικά εφικτών δομών συναλλαγής».

Η διαδικασία αποτελεί συμβατική υποχρέωση της χώρας απέναντι στους δανειστές, στο πλαίσιο του επικαιροποιημένου μνημονίου, με το Ταμείο να πρέπει μέχρι τον Σεπτέμβριο να αξιολογήσει τις επιλογές αξιοποίησης που έχουν αυτά τα 23 περιφερειακά αεροδρόμια και να αποφασίσει ποια απ’ αυτά και με ποιον τρόπο μπορούν να αξιοποιηθούν άμεσα, πριν τα μεταβιβάσει στην Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών, δηλαδή στο νέο υπερταμείο.

Η προκήρυξη για την πρόσληψη τεχνικού συμβούλου από το ΤΑΙΠΕΔ εξυπηρετεί την προετοιμασία για τη μεταφορά τους στο νέο ταμείο (Εταιρεία Δημοσίων Συμμετοχών ή ΕΔΗΣ) τον Σεπτέμβριο. Αν και η τελευταία αυτή κίνηση έχει τη σημασία της, ειδικά σε πολιτικό επίπεδο, η αξιοποίηση όσων αεροδρομίων έχουν προοπτικές να αποφέρουν σημαντικά έσοδα σύντομα, αναμένεται να προχωρήσει γρήγορα και πιθανότατα να είναι από τις πρώτες αποκρατικοποιήσεις του υπερταμείου.

Οι βασικοί άξονες

Η προθεσμία για την υποβολή προτάσεων από τους υποψηφίους συμβούλους για τα άλλα 23 αεροδρόμια είναι η 24η Ιουνίου και το έργο που θα κληθούν να παραδώσουν εντός διμήνου περιλαμβάνει πέντε βασικούς άξονες:

-Επανεξέταση και αξιολόγηση του κάθε αεροδρομίου από λειτουργική, εμπορική και κυκλοφοριακή άποψη.

-Αναγνώριση της δυνητικής αξίας για κάθε αερολιμένα, λαμβάνοντας υπόψη τη δυνατότητα να προσελκύσει επιπλέον αεροπορικές εταιρείες και γραμμές προορισμού, καθώς και την παραγωγή αξίας από βοηθητικές λειτουργίες (π.χ., εμπορικές και ακινήτων).

-Ανάπτυξη βασικού επιχειρηματικού πλάνου για κάθε αεροδρόμιο.

-Ανάλυση της δυνητικής επαύξησης της παραγόμενης αξίας από τη δημιουργία συστάδων (cluster) αερολιμένων.

-Αξιολόγηση των διαθέσιμων και εμπορικά εφικτών δομών συναλλαγής.

Ο κεντρικός στόχος

Κεντρικός στόχος του σχεδίου είναι η «ωρίμανση» και εξυγίανση των αεροδρομίων, προκειμένου στη συνέχεια να αυξηθεί και το τίμημα που θα ζητηθεί από τους επενδυτές και έτσι να εισρεύσουν στο ταμείο του κράτους όσο το δυνατόν περισσότερα έσοδα. Υπάρχει ωστόσο προβληματισμός, καθώς το «μίγμα» των αεροδρομίων δεν είναι ομοιογενές. Στη λίστα των 23 περιφερειακών αεροδρομίων περιλαμβάνονται επτά κερδοφόρα, τέσσερα που εμφανίζουν προοπτικές ανάπτυξης, ενώ αρκετά από τα υπόλοιπα είναι ζημιογόνα και συνεπώς καθίσταται δύσκολο να μεταβιβαστούν. Έτσι, στο τραπέζι των διαπραγματεύσεων έχουν μπει διάφορα σενάρια για τον τρόπο που θα παραχωρηθούν. Εξετάζονται λύσεις όπως να παραχωρηθούν είτε αυτόνομα, είτε σε συστάδες (clusters), ώστε να αυξηθούν η παραγόμενη αξία, τα οφέλη και συνεπώς το τίμημα.

Για το αεροδρόμιο της Αλεξανδρούπολης, οι πληροφορίες αναφέρουν πως θεωρείται ένα από αυτά με αυξανόμενη επιβατική κίνηση, έχοντας ελπίδες να αξιοποιηθεί από ιδιώτες επενδυτές.

Περισσότερα θέματα από την Εφημερίδα Η Γνώμη εδώ