Πρόθεση Κοπελούζου για ενεργό ρόλο στην «αναβίωση» του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη

Την πρόθεση του Ομίλου Κοπελούζου να εμπλακεί στην «αναβίωση» του πετρελαιαγωγού Μπουργκάς-Αλεξανδρούπολη, αποκάλυψε στους εκπροσώπους του Τύπου ο πρόεδρος του Ομίλου, Δημήτρης Κοπελούζος, μιλώντας στους εκπροσώπους του Τύπου στο περιθώριο της εκδήλωσης για τον νέο ηλεκτροπαραγωγικό σταθμό στην Αλεξανδρούπολη, η οποία πραγματοποιήθηκε το Σάββατο, 14 Ιανουαρίου.

Υπενθυμίζεται ότι για την «αναβίωση» του πρότζεκτ έχουν αναφερθεί δημόσια υψηλόβαθμα στελέχη της Βουλγαρικής πολιτικής σκηνής, στο πλαίσιο του οποίου ο αγωγός θα λειτουργεί με αντίστροφή ροή σε σχέση με τον αρχικό σχεδιασμό και διαφορετική αποστολή. Έτσι, αντί για τη μεταφορά ρωσικού αερίου στην Ελλάδα, σκοπός πλέον του έργου θα είναι η εισαγωγή «μαύρου χρυσού» στη Βουλγαρία από τη χώρα μας.

Το πετρέλαιο θα μπορεί να καταφθάνει στην πόλη της Θράκης ακτοπολοϊκώς, προερχόμενο από οποιαδήποτε σχετική εγκατάσταση φόρτωσης τάνκερ ανά την υφήλιο. Έτσι, θα βοηθήσει τη γειτονική χώρα (και κατά συνέπεια συνολικά την Ε.Ε.) να απεξαρτηθεί ενεργειακά από τη Ρωσία και στον κλάδο των υγρών καυσίμων.

Σύμφωνα με τον κ. Κοπελούζο, η αντίστροφή ροή και η διαφορετική πηγή προέλευσης του «μαύρου χρυσού» δεν είναι οι μόνες διαφοροποιήσεις του αγωγού από τον αρχικό σχεδιασμό. Σημαντική επίσης διαφορά αποτελεί και η μικρότερη μεταφορική του ικανότητα, καθώς θα διακινεί περί τα 10 εκατ. τόνους πετρελαίου ετησίως, από 35-50 εκατ. τόνων που προβλεπόταν η αρχική υποδομή. Επομένως, η διατομή του θα είναι μικρότερη.

Διαβάστε ακόμη  Το Υπουργείο Υποδομών άφησε χωρίς χρήματα το έργο της ιρλανδικής διάβασης στις Καστανιές!

Υψηλά τέλη διέλευσης στον Βόσπορο

Αντίθετα, δεν αναμένεται να υπάρξουν αλλαγές στην όδευση του αγωγού, ο οποίος προβλέπεται να διασχίζει 127 χιλιόμετρα εντός της ελληνικής επικράτειας και 161 χλμ. επί βουλγαρικού εδάφους. Υπενθυμίζεται ότι ο Όμιλος Κοπελούζου έδινε το παρών στην ελληνική κοινοπραξία η οποία λάμβανε μέρος στο κοινοπρακτικό σχήμα που είχε δημιουργηθεί το 1998, για την υλοποίηση του αρχικού πρότζεκτ.

Η κοινοπραξία, στην οποία συμμετείχαν επίσης ο Όμιλος Λάτση και τα ΕΛΠΕ (νυν Helleniq Energy), ανέλαβε την εκπόνηση της Μελέτης Σκοπιμότητας και Βασικού Σχεδιασμού του έργου. Ωστόσο, το πρότζεκτ ναυάγησε στην πορεία, με τη Βουλγαρία να αποχωρεί από το πρότζεκτ και επίσημα στα τέλη του 2011.

Εκτός από την απεξάρτηση από τον ρωσικό «μαύρο χρυσό», η προοπτική κατασκευής του αγωγού απέκτησε περαιτέρω δυναμική με τα υψηλά τέλη διέλευσης δεξαμενόπλοιων από τα Στενά του Βοσπόρου, τα οποία έχει επιβάλει η Τουρκία. Τα τέλη έχουν πενταπλασιαστεί, με συνέπεια το διυλιστήριο στη Βουλγαρία να δυσκολεύεται να εξασφαλίσει τις απαραίτητες ποσότητες αργού προς επεξεργασία.

Υπενθυμίζεται ότι στις αρχές Ιανουαρίου το υπουργικό συμβούλιο της γειτονικής χώρας ενέκρινε το Μνημόνιο με την Ελλάδα, για την προοπτική διερεύνησης της δυνατότητας κατασκευής του αγωγού. Η διάρκεια του Μνημονίου είναι 12μηνη.

Πηγή