Σε διαβούλευση το ν/σ για τις υποπαραχωρήσεις στο λιμάνι Αλεξανδρούπολης

Μέχρι τις 15 Νοεμβρίου 2028 θα βρίσκεται σε διαβούλευση το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας για τις υπο-παραχωρήσεις δραστηριοτήτων στα 10 περιφερειακά λιμάνια της χώρας, συμπεριλαμβανομένου του λιμανιού της Αλεξανδρούπολης. Όπως έχει ήδη τονισθεί, τόσο από το υπουργείο, όσο και τον από τον Οργανισμό Λιμένα και το ΤΑΙΠΕΔ, το νομοσχέδιο δεν αφορά πώληση μετοχών του λιμένα, αλλά «υπο-παραχώρηση συγκεκριμένων ή και συνδυασμένων λιμενικών δραστηριοτήτων». Με τη διατύπωση αυτή γίνεται κατανοητό ότι ο υπο-παραχωρησιούχος δεν θα έχει τη δυνατότητα να επενδύσει στο σύνολο των λιμενικών δραστηριοτήτων, αποφεύγοντας έτσι τη δημιουργία μονοπωλίου. Δεν γίνεται δηλαδή πουθενά λόγος μέσα στο σχέδιο νόμου για master concession (ενιαία παραχώρηση του συνόλου των δραστηριοτήτων του λιμένος), γεγονός που κύκλοι του υπουργείου το χαρακτηρίζουν πολύ θετική εξέλιξη.

Η μέθοδος που θα αξιοποιηθούν τα 10 περιφερειακά λιμάνια της χώρας (Αλεξανδρούπολη, Καβάλα, Κέρκυρα, Ηγουμενίτσα, Πάτρα, Βόλος, Ηράκλειο, Ελευσίνα, Λαύριο, Ραφήνα) μέσω υπο-παραχωρήσεων, γίνεται πλέον γνωστή με λεπτομέρειες, καθώς ο υπουργός Ναυτιλίας Φώτης Κουβέλης έθεσε σε δημόσια ηλεκτρονική διαβούλευση το νομοσχέδιο του υπουργείου Ναυτιλίας με τίτλο «Για την κύρωση των συμβάσεων παραχώρησης που συνήφθησαν μεταξύ του ελληνικού Δημοσίου και των Οργανισμών Λιμένων Α.Ε. και άλλες διατάξεις». Σημειώνεται πως για το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, τα αρχικά πλάνα τοποθετούσαν την έναρξη των διαγωνιστικών διαδικασιών μεταξύ Σεπτεμβρίου και Οκτωβρίου, ωστόσο, όπως φαίνεται, θα υπάρξει μία μικρή καθυστέρηση ακόμη.

Τα βασικά σημεία του ν/σ

Στο εισαγωγικό σημείωμα ο υπουργός Ναυτιλίας καλεί τους κοινωνικούς εταίρους και κάθε ενδιαφερόμενο να συμμετάσχουν στη διαβούλευση καταθέτοντας προτάσεις, προκειμένου να βελτιωθούν οι διατάξεις του νομοσχεδίου το οποίο, όπως σημειώνει, αποτελεί προϊόν συνεργασίας του υπουργείου Ναυτιλίας με το υπουργείο Οικονομικών και το ΤΑΙΠΕΔ.

Επίσης, όπως υποστηρίζει, συμβάλλει με την πλέον επωφελή μέθοδο αξιοποίησης στο δημόσιο συμφέρον και στην ανάπτυξη της εθνικής και τοπικής οικονομίας, αποσκοπεί στην προσέλκυση επενδυτών με εξειδικευμένη εμπειρία και συνιστά πολιτική επιλογή που συνειδητά εναρμονίζεται με τη μακροχρόνια ευρωπαϊκή πρακτική και εμπειρία στη λιμενική βιομηχανία.

Σημειώνεται πως τις διαγωνιστικές διαδικασίες θα τις διεξαγάγει το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ η σύμβαση υπο-παραχώρησης θα κυρώνεται με νόμο από το ελληνικό Κοινοβούλιο, αφού προηγουμένως θα έχει υπογραφεί από τον επενδυτή που αναδεικνύεται από τη διαγωνιστική διαδικασία, από το ΤΑΙΠΕΔ και από τον Οργανισμό Λιμένος.

Το ελληνικό Δημόσιο εκπροσωπούμενο από τους υπουργούς Οικονομικών και Ναυτιλίας συμβάλλεται ως εγγυητής για την εκτέλεση των όρων των συμβάσεων υπο-παραχώρησης.

Επίσης προβλέπεται ότι ο υπο-παραχωρησιούχος-επενδυτής θα καταβάλει αντισταθμιστικό τέλος υπέρ του Οργανισμού Λιμένος έως και 5% (μέγιστο ύψος) επί των ετήσιων ακαθάριστων εισπράξεών του.

Το ποσοστό θα είναι διαφορετικό για κάθε λιμάνι και κάθε υπο-παραχώρηση και θα καθορίζεται πριν από την έναρξη οποιασδήποτε διαγωνιστικής διαδικασίας του ΤΑΙΠΕΔ με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Ναυτιλίας.

Θα υπάρχει ωστόσο δυνατότητα υπέρβασης του 5% αν τεκμηριώνεται ότι σε διαφορετική περίπτωση διακυβεύεται η βιωσιμότητα του Οργανισμού Λιμένος. Το αντισταθμιστικό τέλος επιβάλλεται ανεξάρτητα από το συνολικό οικονομικό αντάλλαγμα που καταβάλλει στο ΤΑΙΠΕΔ ο υπο-παραχωρησιούχος.