Success story στο λιμάνι: Πάει για το 2022 η ιδιωτικοποίηση

Για το δεύτερο εξάμηνο του 2021, αν όχι και για το 2022, μετατίθενται οι προσδοκίες για την ολοκλήρωση της ιδιωτικοποίησης των λιμένων Αλεξανδρούπολης, Ηγουμενίτσας και Καβάλας, καθώς η διαδικασία των τριών σχετικών διαγωνισμών ήδη λαμβάνει αλλεπάλληλες παρατάσεις. Ειδικότερα, όπως αναφέρει η Καθημερινή,ανεξάρτητοι σύμβουλοι που έχει προσλάβει το ΤΑΙΠΕΔ για τις εν λόγω αποκρατικοποιήσεις έχουν χορηγήσει νέα παράταση στα σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για τους τρεις διαγωνισμούς προκειμένου να προσκομίσουν όλα τα απαραίτητα νομιμοποιητικά έγγραφα.

Αρχικά είχε δοθεί προθεσμία ενός μηνός η οποία παρατάθηκε για τον Δεκέμβριο, ενώ τώρα μεταφέρθηκε για τα τέλη του τρέχοντος μηνός και ειδικότερα για τις 29 Ιανουαρίου για τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης.

Πηγές που συμμετέχουν στη διαδικασία αποδίδουν τις παρατάσεις αυτές στις δυσκολίες συγκέντρωσης όλων των απαραίτητων νομιμοποιητικών και άλλων εγγράφων που απαιτούνται από τους συμβούλους για την προεπιλογή των υποψηφίων οι οποίοι θα περάσουν στη δεύτερη φάση, τις οποίες έχει προκαλέσει η πανδημία. Αλλες πηγές, όμως, εμφανίζονται πιο προβληματισμένες και μιλούν για αδυναμία τουλάχιστον ενός εκ των εταίρων κοινοπρακτικού σχήματος που συμμετέχει σε παραπάνω από ένα διαγωνισμούς να εξασφαλίσει τα απαραίτητα νομιμοποιητικά έγγραφα.

Σε κάθε περίπτωση, και με δεδομένο ότι στους διαγωνισμούς συμμετέχουν και πολλοί αλλοδαποί υποψήφιοι, θεωρείται αναμενόμενο πως η πανδημία και οι περιορισμοί στις μετακινήσεις αλλά και τη λειτουργία των αρμόδιων φορέων ένθεν κακείθεν των συνόρων προκαλεί αντικειμενικά ζητήματα χρόνου. Υπενθυμίζεται πως οι τρεις διαγωνισμοί προκηρύχθηκαν τον Οκτώβριο.

Εφόσον τελικά δεν δοθεί νέα παράταση από τους συμβούλους του ΤΑΙΠΕΔ και προχωρήσει η φάση της προεπιλογής απρόσκοπτα, στα τέλη Φεβρουαρίου αναμένεται να ανακοινωθούν οι υποψήφιοι που θα προκριθούν στη δεύτερη φάση των τριών διαγωνισμών. Σε αυτή τη δεύτερη φάση θα δοθεί πρόσβαση στους υποψηφίους στα οικονομικά κι άλλα στοιχεία των προς παραχώρηση εταιρειών (VDR) και κατόπιν θα ξεκινήσει η διαδικασία διαβούλευσης για τις συμβάσεις παραχώρησης αλλά και τις συμβάσεις αγοραπωλησίας μετοχών.

Διαβάστε ακόμη  Κράτος δικαίου και ΕΕ  Tης Δώρας Αυγέρη

Υπενθυμίζεται ότι για την Αλεξανδρούπολη και την Ηγουμενίτσα οι διαγωνισμοί αφορούν την πώληση του 67% των μετοχών των αντίστοιχων Οργανισμών λιμένων, ενώ για τον προβλήτα «Φίλιππος Β΄» της Καβάλας αφορά μόνο την παραχώρηση του συγκεκριμένου προβλήτα. Με βάση την εμπειρία από τους προηγούμενους διαγωνισμούς του ΤΑΙΠΕΔ, οι συμβάσεις αυτές μπορεί να χρειαστούν και πάνω από τρεις μήνες προκειμένου να οριστικοποιηθούν. Θα ακολουθήσει η ανακοίνωση προθεσμίας υποβολής δημευτικών οικονομικών προσφορών, ενώ όλες οι συμβάσεις πρέπει να εγκριθούν από Ελεγκτικό Συνέδριο και να ψηφιστούν από τη Βουλή ώστε να ακολουθήσει το οικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής. Με αυτά τα δεδομένα κάποιοι δεν αποκλείουν τα λιμάνια να αλλάξουν έλεγχο το 2022.

Για τον Οργανισμό Λιμένος Αλεξανδρούπολης ενδιαφέρονέχουν εκδηλώσει η Quintana Infrastructure & Development, ηκοινοπραξία της Cameron με την Goldair Cargo και τηνBollore Africa Logistics, η κοινοπραξία της International Port Investments Alexandroupolis (η οποία απαρτίζεται από τιςεταιρείες Black Summit Financial Group, Euroports, EFA Group και ΓΕΚ Τερνα) και ο ΟΛΘ. Για την υποπαραχώρησητου δικαιώματος χρήσης, συντήρησης, λειτουργίας και εκμετάλλευσης ενός σταθμού πολλαπλών χρήσεων σε τμήμα του λιμένα «Φίλιππος Β΄» του Οργανισμού Λιμένος Καβάλας, ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει η Pfic Ltd, η QuintanaInfrastructure & Development, η Ενωση Εταιρειών Imerys, Goldair και I.M.G., η κοινοπραξία International PortInvestments Kavala, (Black Summit – EFA Group και ΓΕΚ-ΤΕΡΝΑ) και ο ΟΛΘ.