Σύγκρουση τρένων στα Τέμπη: «Πενθούμε» μέχρι την επόμενη τραγωδία; 

Μπροστά στην ανείπωτη τραγωδία , στο χαμό δεκάδων ανθρώπων κυρίως νέων του ανθού δηλαδή της ελληνικής κοινωνίας δεν χωρούν μόνο παρηγορητικά λόγια. Γενικά τα λόγια είναι φτωχά μπροστά στο μέγεθος της απώλειας. Το να πενθούν προσχηματικά όμως κάποιοι από αυτούς που φέρουν την αντικειμενική  ευθύνη δεν λέει τίποτα. Μια κοινωνία που πάντα πενθεί και λυπάται εκ των υστέρων και μετά συνεχίζει να αδιαφορεί , να αγνοεί τους κινδύνους είναι καταδικασμένη σε νεεες τραγωδίες. Η «γραμμή Μαξίμου» για τα αίτια της τραγωδίας στα Τέμπη, όπως αναμενόταν, δείχνει ως υπεύθυνο της τραγωδίας τον σταθμάρχη Λάρισας. Το δυστύχημα, όπως αναφέρεται, οφείλεται σε λάθος χειρισμό του, ο οποίος, στην πραγματικότητα οφείλεται στα τεράστια κενά ασφαλείας και στον απαρχαιωμένο τρόπο λειτουργίας του δικτύου, που εδώ και μήνες καταγγέλλουν εργαζόμενοι και που οδήγησαν πριν περίπου ένα χρόνο σε παραίτηση τον πρόεδρο της επιτροπής ETCS, η οποία είναι αρμόδια για τα έργα σηματοδότησης και ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο.

Στο αφήγημα της κυβέρνησης, το οποίο σπεύδουν να αναμεταδώσουν και να υιοθετήσουν τα φίλια ΜΜΕ , μεταξύ άλλων, διαβάζουμε το εξής εξοργιστικό / τραγελαφικό:

«Κατά τις τελευταίες πληροφορίες από την εν εξελίξει έρευνα, το δυστύχημα φαίνεται να οφείλεται σε λάθος χειρισμό του Σταθμάρχη Λάρισας ο οποίος στο τμήμα «Λάρισα – Ευαγγελισμός» κατεύθυνε το επιβατικό τρένο στη γραμμή καθόδου κυκλοφορίας με αποτέλεσμα να βρεθεί στην ίδια γραμμή με το εμπορευματικό.  Σημειώνεται ότι σε όλο το μήκος της η σιδηροδρομική γραμμή που ενώνει την Αθήνα με τη Θεσσαλονίκη είναι διπλή.

Οι ίδιες πληροφορίες αναφέρουν ότι η μοιραία, όπως αποδείχθηκε, εντολή του Σταθμάρχη Λάρισας προς την επιβατική αμαξοστοιχία 62 ήταν «περνάς κόκκινο φωτόσημο εξόδου έως και είσοδο Νέων Πόρων (σ.σ. ο επόμενος σταθμός μετά από αυτόν της Λάρισας)».

Ο σταθμάρχης, ο οποίος έχει συλληφθεί στην αστυνομική διεύθυνση Λάρισας, φέρεται να υποστήριξε στους αστυνομικούς ότι έδωσε εντολή για αλλαγή τροχιάς αλλά αυτή δεν υλοποιήθηκε από το σύστημα.

Όπως αναφέρουν αρμόδιες πηγές αν ο σταθμάρχης είχε αντιληφθεί ότι το επιβατικό τρένο κινείτο στην ίδια γραμμή με το εμπορευματικό θα είχε δώσει εντολή και στα δύο να ακινητοποιηθούν πριν να προσεγγίσουν το ένα το άλλο δεδομένου ότι η σύγκρουση έγινε περίπου 25 χλμ. από τον σιδηροδρομικό σταθμό Λάρισας και το σημείο της αλλαγής τροχιάς».

«Όλα γίνονται χειροκίνητα»

Πώς, άραγε, θα μπορούσε να αντιληφθεί ο σταθμάρχης ότι το επιβατικό τρένο κινείτο στην ίδια γραμμή με το εμπορευματικό, όταν, όπως κατήγγειλε ο πρόεδρος των μηχανοδηγών του ΟΣΕ Κ. Γενηδούνιας τα ηλεκτρονικά συστήματα δεν λειτουργούν πια;

Αποκαλυπτικός ο διάλογος μεταξύ δημοσιογράφου και του κυρίου Γενηδούνια:

Δημοσιογράφος: “Υπάρχει κάποιο κεντρικό σύστημα που ελέγχει τα δρομολόγια;”

Πρόεδρος Μηχανοδηγών: “Δε λειτουργεί τίποτα! Γίνονται όλα χειροκίνητα”

Δημοσιογράφος: “Δεν υπάρχει ηλεκτρονικό σύστημα ελέγχου της κυκλοφορίας;”

Πρόεδρος Μηχανοδηγών: “Δε λειτουργεί”

Δημοσιογράφος: “Τι εννοείτε δε λειτουργεί;”

Πρόεδρος Μηχανοδηγών: “Δεν λειτουργεί, όπως σας το λέω. Δεν λειτουργεί. Ούτε οι ενδείξεις λειτουργούν, τα φωτοσήματα, ούτε ο έλεγχος κυκλοφορίας λειτουργεί. Αν αυτά λειτουργούσαν, οι μηχανοδηγοί θα βλέπανε την κόκκινη ένδειξη και τα τρένα θα σταματούσαν μεταξύ τους σε απόσταση 500 μέτρων”

Δημοσιογράφος: “Πόσο καιρό δε λειτουργεί;”

Πρόεδρος Μηχανοδηγών: “Δε λειτουργεί σας λέω, είναι καιρό. Έχουμε κάνει εκκλήσεις επανειλημμένως, μάλλιασε η γλώσσα μας να το λέμε. Δεν λειτουργεί!”

Δημοσιογράφος: “Αυτά τα συστήματα υπάρχουν και δε λειτουργούν ή δεν υπάρχουνε καν;”

Πρόεδρος Μηχανοδηγών: “Υπήρχανε, λειτουργούσανε, δεν λειτουργούν, γι’ αυτά θα πρέπει να ρωτήσετε τους αρμοδίους. Εμείς συνεχώς διαμαρτυρόμαστε γι’ αυτά.”

Αξίζει να αναφέρουμε πως λίγες μόνο ώρες πριν την τραγωδία, ο Πρόεδρος των Μηχανοδηγών, είχε σχολιάσει με ανάρτησή του την προγραμματισμένη για σήμερα Τετάρτη επίσκεψη του Κυριάκου Μητσοτάκη στο Κέντρο Τηλεδιοίκησης – Σηματοδότησης στη Θεσσαλονίκη, καταγγέλλοντας ότι ούτε η τηλεδιοίκηση, ούτε η σηματοδότηση λειτουργεί στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Βορείου Ελλάδας, όπως τραγικά αποδείχθηκε, λίγες ώρες αργότερα…

«Πήγαινε στα τυφλά»

«Είναι ξεκάθαρο ότι πρόκειται για ένα ανθρώπινο λάθος σε συνδυασμό με τη μη ύπαρξη των συστημάτων» δήλωσε για το σιδηροδρομικό δυστύχημα στα Τέμπη ο Aναστάσιος Δέδες, πραγματογνώμονας Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων.

Σύμφωνα με όσα δήλωσε ο πραγματογνώμονας Σιδηροδρομικών Ατυχημάτων, υπάρχουν φανάρια τα οποία είναι είτε πορτοκαλί είτε κόκκινα όταν υπάρχει πρόβλημα. «Τα φανάρια ήταν εκτός λειτουργίας, διότι το σύστημα δεν λειτουργούσε» υποστήριξε ο κ. Δέδες. Ο ίδιος μιλώντας με υπαλλήλους της Hellenic Train αποκάλυψε ότι σύστημα φωτοσήμανσης υπήρχε στα τρένα και στη γραμμή. Όμως όπως είπε στην ΕΡΤ «δεν είχε αναβαθμιστεί και τεθεί σε λειτουργία, με αποτέλεσμα οι μηχανοδηγοί να επαφίενται στις εντολές των σταθμαρχών και να κινούνται στα τυφλά».

Διαβάστε ακόμη  Αλεξανδρούπολη- Δ. Παπαστεργίου: «Η Ελλάδα διαθέτει τους επιστήμονες, δημιουργεί τις υποδομές και υπάρχει η πολιτική βούληση να παράξει τεχνητή νοημοσύνη»

Πρόσθεσε μάλιστα ότι «υπήρχε ρίσκο τεράστιο». Περιγράφοντας το τι έγινε είπε χαρακτηριστικά είπε ότι «έδωσαν εντολή στον μηχανοδηγό να κινηθεί. Ο μηχανοδηγός έφυγε, δεν είχε σήμανση μπροστά του και κινείτο στα τυφλά. Το ίδιο και ο αντίθετα ερχόμενος διότι δεν δούλευε ούτε η άλλη πλευρά».

Οι προειδοποιήσεις των εργαζομένων

«Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται», ανέφεραν στις αρχές Φεβρουαρίου οι εργαζόμενοι στο σιδηρόδρομο, λίγες ημέρες πριν το δυστύχημα στα Τέμπη.

Σε ανακοίνωσή της η Δημοκρατική Ενωτική Συνδικαλιστική Κίνηση Σιδηροδρόμων  μεταξύ άλλων, προειδοποιούσε:


«Άλλα δύο ατυχήματα τις προηγούμενες ημέρες προστέθηκαν στο μακρύ κατάλογο με τις Αμαξοστοιχίες 51 και 61 αντίστοιχα, θέτοντας σε άμεσο κίνδυνο τον συνάδελφο μηχανοδηγό, αλλά και τους επιβάτες.

Όσο δεν παίρνονται μέτρα προστασίας στους εργασιακούς χώρους και την ασφαλή λειτουργία και κυκλοφορία των τρένων, τα ατυχήματα δεν έχουν τελειωμό.

Είναι πλέον εξοργιστικό αυτά να αποτελούν σχεδόν καθημερινό φαινόμενο και να μην παίρνεται κανένα ουσιαστικό μέτρο, να μη δρομολογείται καμία βελτίωση στην υποδομή και λειτουργία, να μην ελέγχονται οι εμπλεκόμενοι φορείς και να μην αναζητούνται ευθύνες.

Όπως οι προηγούμενες Κυβερνήσεις έτσι και η σημερινή, έχει άλλες προτεραιότητες και όχι την ασφαλή μετακίνηση των πολιτών. Αντιλαμβάνονται την ασφάλεια ως κόστος.

Το Υπουργείο βρίσκει λεφτά για τις διάφορες εργολαβίες, αλλά για να ολοκληρωθούν επιτέλους οι σιδηροδρομικές υποδομές και τα συστήματα ασφαλούς κυκλοφορίας ΟΧΙ! «έχουν καιρό… κάποια στιγμή θα τελειώσουν».

Η ΡΑΣ επιλεκτικά παρεμβαίνει, αφήνοντας εκτεταμένα κενά και σοβαρές ελλείψεις στο απυρόβλητο.

Διάφοροι φορείς, ΟΣΕ και HELLENIC TRAIN αλληλο-μεταφέρουν τις ευθύνες τους, αλλά κανείς στο τέλος δεν φταίει… Φταίνε τα φαινόμενα που είναι έντονα και πλημμυρίζει η γραμμή, φταίνε οι φωτιές που άφησαν καμένους κορμούς, φταίει το χιόνι, φταίνε οι άλλοι, φταίμε λίγο και εμείς φταίει και ο Χατζηπετρής…!!!

ΟΧΙ ΑΛΛΗ ΚΟΡΟΙΔΙΑ

Δεν θα περιμένουμε το δυστύχημα που έρχεται, για να τους δούμε να χύνουν κροκοδείλια δάκρυα, κάνοντας διαπιστώσεις.

Τα Σωματεία στο Σιδηρόδρομο και η Π.Ο.Σ. δεν μπορεί να ανέχονται άλλο αυτή την επικίνδυνη κατάσταση. Τι άλλο περιμένουν για να παρέμβουν; Τι άλλο πρέπει να συμβεί;

Τα θέματα ασφάλειας πρέπει να μπουν στην πρώτη γραμμή».

Παραίτηση για τα κενά ασφαλείας

H κακή κατάσταση των σιδηροδρομικών γραμμών και τα μεγάλα προβλήματα ασφάλειας ήταν γνωστά σε όλους τους αρμοδίους εδώ και τουλάχιστον έναν χρόνο, καθώς τον Απρίλιο του 2022, παραιτήθηκε από την θέση του ο  πρόεδρος της επιτροπής ETCS, η οποία είναι αρμόδια για τα έργα σηματοδότησης και ασφάλειας στο σιδηροδρομικό δίκτυο, Χρήστος Κατσιούλης.

Στην δισέλιδη επιστολή του ο κύριος Κατσιούλης, κατέγραφε την ημιτελή συντήρηση του σιδηροδρομικού δικτύου και έκρουε κώδωνα κινδύνου για την ασφάλεια, αναφέροντας ότι συγκεκριμένο τμήμα του δικτύου, στο οποίο θα γίνεται «κυκλοφορία τρένων με 200 km/h, χωρίς σε αυτό να υπάρχει καμία ένδειξη της κατάστασης της γραμμής, ακόμα και θραύση αυτής, με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων».

Συγκεκριμένα στην επιστολή του τότε ο κ. Κατσιούλης διαφωνούσε στα εξής:

-Στη μη τήρηση του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης 717 και του τρόπου υλοποίησης του ETCS στα τμήματα Αχαρνές – Οινόη, Δομοκός — Λάρισα και Λάρισα — Πλατύ, διότι καταργούνται συμβατικά δρομολόγια και συμβατικές ενδείξεις φωτοσημάτων.

-Στη μη τήρηση του φυσικού αντικειμένου της σύμβασης 717 με την αναίτια αποξήλωση των εν λειτουργία (χρηματοδοτούμενων με ευρωπαϊκά κονδύλια) υφιστάμενων συστημάτων αλληλεξάρτησης στους Σ. Σ.Τανάγρα, Ελεώνα, Θήβα, Σφίγγα, Αλίαρτο, Αλαλκομενές, Λιβαδειά, Δαύλεια και την αντικατάστασή τους με ένα σύστημα αλληλεξάρτησης, διότι επιφέρουν τεράστιες καθυστερήσεις στη σύμβαση του ETCS επί γραμμής.

-Στην κακοδιαχείριση της σύμβασης ανάταξης της σηματοδότησης στο τμήμα Δομοκός — Λάρισα και τις τεράστιες καθυστερήσεις που αυτή ακόμα επιφέρει στη σύμβαση του ETCS επί γραμμής.

-Στη μη τήρηση του συμβατικού αντικειμένου της σύμβασης 717 στο τμήμα Οινόη — Τιθορέα με την κατάργηση της συμβατικά προβλεπόμενης τμηματοποίησης της γραμμής και την αντικατάσταση των συμβατικά προβλεπόμενων κυκλωμάτων γραμμής με μετρητές αξόνων, διότι με την υλοποίηση του ETCS θα επιτρέπεται η κυκλοφορία των τρένων στο εν λόγω τμήμα με 200Κm/h, χωρίς σε αυτό να υπάρχει καμία ένδειξη της κατάστασης της γραμμής, ακόμα και θραύση αυτής’ με ό,τι αυτό συνεπάγεται στην ασφάλεια κυκλοφορίας των τρένων.

-Και στις δεσμεύσεις προς στην Ευρωπαϊκή Ένωση, ως προς την αποπεράτωση του ETCS τον Οκτώβριο του 2022, δεδομένου ότι η παράταση της σύμβασης ανάταξης της σηματοδότησης (Σ.717) λήγει το Μάιο του 2022, χωρίς να έχει σημειωθεί πρόοδος στην εξέλιξή της».