Στις 11 Μαΐου του 1864 το αριστούργημα της φτερωτής «Νίκης της Σαμοθράκης» έφτασε στο Λούβρο. Το άγαλμα που έμελλε να γίνει σύμβολο του μετέπειτα ελεύθερου Έβρου, έκτοτε, φιλοξενείται στο Λούβρο… Στις 11 Μαΐου του 2019 στο Νομαρχείο, οι Εβρίτες και όχι μόνο θα έχουν τη δυνατότητα να αντιληφθούν και να δουν με τα μάτια τους, που έφτασε το σύμβολο αυτό, πόσο επηρέασε ολόκληρο τον πλανήτη και πόσο πολύ έχει χρησιμοποιηθεί παγκοσμίως.

Σε τι βαθμό έχουν τελικά οι Εβρίτες αντιληφθεί τη δύναμη του συμβόλου τους; Στο ερώτημα αυτό ο καθένας μπορεί να δώσει τη δική του απάντηση… αφού πρώτα δει από κοντά το μοναδικό υλικό του συλλέκτη / φιλοτελιστή Ελευθέριου Ελευθερίου.

Ο Ελευθέριος Ελευθερίου

Ο Ελευθέριος Ελευθερίου κατάγεται από τη Μάνδρα του Έβρου και «ποτίστηκε» με το μικρόβιο του συλλέκτη από τον παππού του. Μετά από χρόνια φιλοτελισμού και ενασχόλησης με την ταχυδρομική ιστορία της Θράκης, αποφάσισε να ασχοληθεί με τη «Νίκη της Σαμοθράκης» συλλέγοντας όχι μόνο γραμματόσημα από ολόκληρο τον πλανήτη, αλλά και αντικείμενα που πάνω τους φέρουν το φτερωτό αριστούργημα του Έβρου.

Το alexpoli.gr συνάντησε τον συλλέκτη και είχε τη δυνατότητα να δει κάποια από τα αντικείμενα αυτά… Οφείλουμε να ομολογήσουμε ότι εντυπωσιαστήκαμε πραγματικά!

Αφιερώνοντας χρόνο αλλά και χρήματα ο κ. Ελευθερίου κατάφερε να συλλέξει τόσο πλούσιο υλικό, που όμοιο του δεν έχει παρουσιαστεί ποτέ άλλοτε για τη Νίκη της Σαμοθράκης!

Μπορείτε να διαβάσετε το βιογραφικό του Ελευθέριου Ελευθερίου στο κάτω μέρος του άρθρου.

Με τα “Ελευθέρια” φτερά της Νίκης… …η Σαμοθράκη εμπνέει τον πλανήτη!!!

Από την Ουρουγουάη μέχρι τη Ζάμπια! Από τις Η.Π.Α μέχρι τη Ρωσία! Από την Καμπότζη μέχρι την Ιαπωνία… ΝΑΙ! Το σύμβολο του Έβρου έχει κυριολεκτικά ταξιδέψει σε ολόκληρο τον πλανήτη και σταδιακά μέσα από το alexpoli.gr θα σας παρουσιάζουμε μικρά εκπληκτικά αντικείμενα και γραμματόσημα της έκθεσης που θα κάνουν κατανοητή την επιρροή της Νίκης της Σαμοθράκης διεθνώς. Γραμματόσημα, διαφημίσεις, δημοσιεύματα, στρατιωτικά σύμβολα, συσκευασίες, βραβεία, μετάλλια, καρφίτσες… Η «Νίκη» μας… βρίσκεται κυριολεκτικά παντού!

Μια μικρή γεύση μπορείτε να πάρετε παρακάτω με μια μάρκα καζίνο του Λας Βέγκας που πάνω της φέρει… τη Νίκη της Σαμοθράκης…

Η έκθεση θα λειτουργήσει από 11 έως 23 Μαΐου στο Νομαρχείο της Αλεξανδρούπολης και διοργανώνεται με την πολύτιμη στήριξη της Θρακικής Εστίας Θεσσαλονίκης, επίτιμο μέλος της οποίας είναι ο κ. Ελευθερίου.

Την έκθεση θα υποστηρίξει η Π.Ε Έβρου ενώ γίνονται ήδη επαφές και επικοινωνίες με άλλους φορείς για να στηριχθεί στο μέγιστο.

Η Νίκη της Σαμοθράκης

«Κύριε,   εύραμεν μια γυναίκα»!

Αναφώνησε ο Έλληνας εργάτης στον Γάλλο υποπρόξενο Κάρολο Σαμπουαζό, ο οποίος ήταν επικεφαλής των αρχαιολογικών ανασκαφών στο νησί της Σαμοθράκης.

Ήταν το πρωινό της 15ης Απριλίου 1863, και μόλις είχαν βρεθεί τα πόδια και ο κορμός της Νίκης της Σαμοθράκης.

Με την άδεια της Υψηλής Πύλης, ο Σαμπουαζό μεταφέρει το γλυπτό στη Γαλλία, και το μουσείο του Λούβρου ανοίγει τις πύλες του στις 11 Μαΐου, για να υποδεχθεί το εντυπωσιακότερο έκθεμά του!!!

Η φτερωτή θεά έχει ανοίξει –εκ νέου- τα φτερά της, έστω μακριά από το νησί και το Ιερό των Μεγάλων Θεών, και η εντυπωσιακή της παρουσία δεν αφήνει κανένα περιθώριο αμφισβήτησης! Εμπνέει ολόκληρο τον πλανήτη, με τα ιδανικά που πρέσβευε ανά τους αιώνες, σκορπώντας ελπίδα και πίστη για ελευθερία και νίκη… από την πιο μικρή καθημερινή νίκη μέχρι την πιο μεγάλη! Θυμίζει τα φτερά που όλοι έχουμε αλλά ξεχνάμε…

Μας καλεί να πετάξουμε προς ένα κόσμο καλύτερο, γκρεμίζοντας τα δεσμά για την ελευθερία της ψυχής και του μυαλού!!!

Η θεά Νίκη συμβολίζεται με τη μορφή φτερωτής γυναίκας,τη στιγμή, που κατεβαίνοντας από τον ουρανό, για να αναγγείλει τη νίκη, ακουμπά θριαμβευτικά το πέλμα στην πλώρη του πλοίου, ενάντια στον δυνατό άνεμο που κάνει τα ενδύματά της να κυματίζουν. Το άγαλμα σμιλεύτηκε σε παριανό μάρμαρο, σε μέγεθος μεγαλύτερο από το φυσικό.

Διαβάστε ακόμη  Ερώτηση ΚΚΕ : μέριμνα για το προσωπικό των Ενόπλων Δυνάμεων που διατέθηκε για τη φύλαξη των συνόρων στον Έβρο

Το πτυχωτό ένδυμα κολλά πάνω στο σώμα της σαν να είναι βρεγμένο. Το ένδυμα, που γλιστρά από τους ώμους της, κυματίζει πίσω της και τυλίγεται γύρω από τα πόδια της.

Τα δυνατά φτερά της θεάς μοιάζουν έτοιμα να την απογειώσουν ξανά. Παρά τους αιώνες που έχουν περάσει διατηρούν ακόμη και σήμερα μια αξιοθαύμαστη αναπαραστατική ακρίβεια.

Η κίνηση του έργου είναι σπειροειδής και η σύνθεσή του δίνει την εντύπωση ότι ανοίγεται οπτικά προς διάφορες κατευθύνσεις. Αυτό το πετυχαίνει ο καλλιτέχνης με τις οξείες γωνίες των φτερών, την προβολή του αριστερού ποδιού και την έμφαση που δίνει στο ένδυμα το οποίο κυματίζει ανάμεσα στα πόδια της θεότητας. Ο γλύπτης, από τον τρόπο με τον οποίο σκαλίζει το μάρμαρο, αποκαλύπτει το γυναικείο σώμα με μεγάλη δεξιοτεχνία και δίνει με έξοχο τρόπο την εντύπωση του λεπτού και βρεγμένου υφάσματος, που άλλοτε κολλάει στο σώμα και άλλοτε κυματίζει στον άνεμο.

Το μεγάλο αυτό έργο, το οποίο πιθανόν να χρησιμοποιούνταν ως βωμός, ήταν τοποθετημένο σε ανοιχτό και ψηλό χώρο κοντά στο ιερό. Στη θέση αυτή ίσως να υπήρχε μια μικρή τεχνητή λίμνη, μέσα στην οποία το πλοίο έμοιαζε να πλέει.

Το βιογραφικό του Ελευθέριου Ελευθερίου

Γεννήθηκα το 1964 σε ένα μικρό χωριό στον κεντρικό Έβρο, τη Μάνδρα. Ο παππούς μου ήταν αυτός που με πότισε με το “μικρόβιο” του συλλέκτη, οδηγώντάς με στο συμπέρασμα ότι είμαστε φύλακες λιλιπούτειων έργων τέχνης, κρατάμε ένα απειροελάχιστο τμήμα της Ιστορίας του τόπου μας, που παραδίδεται στην επόμενη γενιά.

Ήξερα ότι είχε κάποια νομίσματα τα οποία δεν με άφηνε με τίποτα να τα ακουμπίσω. “Όταν μεγαλώσεις, για σένα τα φυλάω” μου έλεγε. Το 1976, η ροή του νερού της ρεματιάς δίπλα στο πατρικό μου σπίτι αποκάλυψε ένα νόμισμα 40 παράδων του 1277/1861 της οθωμανικής αυτοκρατορίας Ήταν η αφορμή να ξυπνήσει μέσα μου η συλλεκτική “μανία” και να φουντώσει το ακόρεστο πάθος για γνώση και αναζήτηση της Ιστορικής Αλήθειας, πέρα από την ανάγνωση των όποιων βιβλίων.

Η εγγραφή μου ως συλλέκτη/συνδρομητή στα Ελληνικά Ταχυδρομεία πραγματοποιήθηκε λίγες ημέρες μετά από τον παππού μου, ο οποίος για όσα χρόνια ζούσε, φρόντιζε να παραλαμβάνω τις σειρές των γραμματοσήμων των ΕΛΤΑ. Αυτή ήταν η αρχή της συλλογής μου.

Λίγα χρόνια πριν την αλλαγή της χιλιετίας, εγγράφομαι σε φιλοτελικές εταιρείες Χίου, Ε.Φ.Ε. και Κύπρου, αλλά και στην Πανελλήνια Νομισματική Ένωση, δεχόμενος οδηγίες- κατευθύνσεις από γνωστούς φιλοτελιστές, και έχοντας πρόσβαση στην τότε γνωστή φιλοτελική βιβλιογραφία, στους Φιλοτελικούς Οίκους Δημοπρασιών (Ελλάδας αλλά και Εξωτερικού). Παρόλα αυτά, η ακόρεστη δίψα για γνώση και η νεανική ορμή με έκανε να τα θέλω όλα και να τα θέλω τώρα!!

Ο θεματικός φιλοτελιστής/νομισματοσυλλέκτης, από τη Χίο, Κωνσταντίνος ΚΩΣΤΑΛΑΣ, ήταν αυτός που με πήρε από το χέρι και με καθοδήγησε στην σωστή πορεία. Μου εξήγησε τα “μυστικά” του μαγικού κόσμου του φιλοτελισμού και τον ευχαριστώ!

Η φιλοτελική μου πορεία εξελίσσεται πλέον ανοδικά και στοχευμένα. Επικεντρώνομαι στην Ταχυδρομική Ιστορία της Θράκης ως ενιαία οντότητα, πέρα από τα σημερινά σύνορα. Η διαδρομή φιλοτελιστή στον χρόνο είναι όμως και πολλές φορές μοναχική. Η απουσία Φιλοτελικής Εταιρείας στην Αλεξανδρούπολη, όπου διαμένω από το 1992, σε συνδυασμό με τις ελλιπείς ιστορικές καταγραφές, με ωθεί σε ένα νέο ταξίδι στο παρελθόν, με πυξίδα την Ταχυδρομική Ιστορία.

Στο στοχευμένο πλέον φιλοτελικό βλέμμα δεν ήταν δυνατόν να λείπει το κορυφαίο σύμβολο Νίκης, το εμβληματικό άγαλμα της Νίκης της Σαμοθράκης, το οποίο από τις 11 Μαϊου 1863, φιλοξενείται στο Μουσείο του Λούβρου. Εμπνέει ολόκληρο τον πλανήτη, με τα ιδανικά που πρέσβευε ανά τους αιώνες, σκορπώντας ελπίδα και πίστη για ελευθερία και νίκη… από την πιο μικρή καθημερινή νίκη μέχρι την πιο μεγάλη! Θυμίζει τα φτερά που όλοι έχουμε αλλά ξεχνάμε… Μας καλεί να πετάξουμε προς ένα κόσμο καλύτερο, γκρεμίζοντας τα δεσμά για την ελευθερία της ψυχής και του μυαλού!!!

Με ώθησε λοιπόν να αναδείξω το μεγαλείο του και να συλλέξω πλέον όχι μόνο φιλοτελικό υλικό αλλά εκατοντάδες αντικείμενα στα οποία έχει αποτυπωθεί το σύμβολο αυτό σε όλο τον κόσμο. Αυτή τη συλλογή έρχομαι να «καταθέσω», δίνοντας ένα μικρό στίγμα του μεγαλείου που έχει εμπνεύσει όλο τον πλανήτη και προβάλλει τον πολιτισμό μας!