ΕΜΘ: Προοπτικές Εμψύχωσης – 6 Βιωματικά εργαστήρια για την εμψύχωση

Το τμήμα Μουσειοπαιδαγωγικής του Εθνολογικού Μουσείου Θράκης διοργανώνει στις 8 & 9 Δεκεμβρίου διήμερο σεμινάριο με έξι βιωματικά εργαστήρια γύρω από τα είδη και τις εφαρμογές της εμψύχωσης.
Η εμψύχωση, ανάμεσα σε άλλα, ενθαρρύνει την δημιουργικότητα, την κοινωνική αλλαγή, τη μάθηση, την αυτοέκφραση, την αλληλεπίδραση, την εμπλοκή, τον αναστοχασμό, την κριτική σκέψη και την ενσυναίσθηση.
Στόχος του σεμιναρίου είναι οι συμμετέχοντες να έρθουν σε επαφή με διαφορετικά είδη και τεχνικές εμψύχωσης.

Οι θεματικές ενότητες του σεμιναρίου είναι:
• Η εμψύχωση στην τυπική μάθηση.
• Εφαρμοσμένη κοινωνικοπολιτισμική εμψύχωση.
• Παραστατικές τέχνες και εμψύχωση.
• Τεχνολογία και εμψύχωση.
Το σεμινάριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς, εμψυχωτές, εικαστικούς, κοινωνικούς λειτουργούς, ψυχολόγους, εκπαιδευτές και σε όσους ασχολούνται με οργανωμένες ομάδες ή απλά επιθυμούν να συμμετέχουν.
*Ακολουθεί αναλυτικό πρόγραμμα του σεμιναρίου.
Κόστος συμμετοχής: 12€ ανά εργαστήριο. Σε περίπτωση επιλογής πολλαπλών εργαστηρίων θα υπάρξει έκπτωση στο συνολικό ποσό.
Τόπος διεξαγωγής: Εθνολογικό Μουσείο Θράκης, 14ης Μαΐου 63, Αλεξανδρούπολη
Πληροφορίες και εγγραφές στο 2551036663 & info@emthrace.org
Περιορισμένος αριθμός θέσεων

Θα δοθεί βεβαίωση παρακολούθησης
Συντονισμός και οργάνωση: Βαλεντίνα Σωκράτους, Υπεύθυνη Τμήματος Μουσειοπαιδαγωγικής ΕΜΘ

Πρόγραμμα

Σάββατο 8 Δεκεμβρίου

10:00 – 13:00 . Από την κίνηση στο λόγο: Μορφές και περιεχόμενο. Μυρσίνη Λατζουράκη, Θεατροπαιδαγωγός, Μέλος ΕΕΠ, ΔΠΘ

Στο βιωματικό αυτό εργαστήριο, οι συμμετέχοντες μέσα από ασκήσεις θεατρικής πρακτικής θα ανακαλύψουν τη συνάφεια της σωματικής ενέργειας με τη ροή του λόγου. Στόχος είναι μέσα από την αλληλεπίδραση να δημιουργηθούν σκηνικές σχέσεις και αποτέλεσμα να αποτυπωθούν σε μια τελική σύντομη performance με θέμα που θα προκύψει από τους συμμετέχοντες.Οι συμμετέχοντες να φορούν άνετα ρούχα και παπούτσια.
14:00 – 17:00. e-Anima: Ηλεκτρονική Τεχνολογία και επικοινωνία. Πάνος Δούκας, Προγραμματιστής, Ειδικός στα Μέσα.
Στο εργαστήριο αυτό θα παρουσιαστούν τεχνολογίες και λογισμικό που μπορεί να χρησιμοποιηθεί από τους εμψυχωτές στην οργάνωση, διαχείριση και επικοινωνία της ομάδας, τοπικά και απομακρυσμένα. Επίσης θα συζητηθούν σύγχρονες τεχνολογίες (εικονική πραγματικότητα, social media κ.ά) και τις πιθανές χρήσεις που θα μπορούσαν να έχουν στην εμψύχωση ομάδας.
18:00- 21:00. Η Χρήση της Εμψύχωσης και της δυναμικής των ομάδων στην δημιουργία Παράστασης. Χαρίκλεια Βουτσά, Δασκάλα Παραστατικών Τεχνών, Χορογράφος – Περφόρμερ.
Σε αυτό το εργαστήριο οι συμμετέχοντες θα πειραματιστούν μέσω πρακτικών ασκήσεων από τον χώρο της δυναμικής των ομάδων και του σύγχρονου χορού για να διαπιστώσουν πως μπορούν να χρησιμοποιήσουν την εμψύχωση προκειμένου να δημιουργήσουν παραστατικό υλικό.Οι συμμετέχοντες χρειάζονται ένα σημειωματάριο και ρούχα χαλαρά προκειμένου να μπορούν να κινηθούν άνετα στον χώρο.

Πρόγραμμα
Κυριακή 9 Δεκεμβρίου

10:00 – 13:00. Συμμετοχικός σχεδιασμός: από τη θεωρία στην πράξη. Στεφανία Ξυδιά, Σύμβουλος Πολιτιστικής Διαχείρισης
Με ποιους τρόπους μπορούμε να απελευθερώσουμε τη δημιουργικότητα και την καινοτομία σε ομάδες, οργανισμούς και κοινότητες μπροστά σε σύνθετες προκλήσεις; Πώς μπορούμε να εξασφαλίσουμε στην πράξη τη συμμετοχή και τη συνεργασία και να δράσουμε αποτελεσματικά και συλλογικά ώστε να προκαλέσουμε κοινωνική αλλαγή και πολιτισμική αναγέννηση; Το εργαστήριο αυτό αποτελεί εισαγωγή στην τέχνη της συμμετοχικής ηγεσίας και σε σύγχρονα εργαλεία συμμετοχικού σχεδιασμού. Κατά τη διάρκεια του εργαστηρίου θα γίνει παρουσίαση εργαλείων όπως η Διαδικασία του Κύκλου (Circle Process), η Εκτιμητική Προσέγγιση (Appreciative Inquiry), η Μέθοδος διαβούλευσης “Καφενείο του Κόσμου” (World Cafe) και ο Kαμβάς Συμμετοχής (Participation canvas), καθώς και πρακτική εφαρμογή τους σε συγκεκριμένες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι συμμετέχοντες στην καθημερινότητα ή την κοινωνική τους δράση.
14:00 – 17:00. Ο εκπαιδευτικός ως Εμψυχωτής σε μια δημιουργική τάξη. Κατερίνα Γιοφτσαλή, Μουσειοπαιδαγωγός, Διδάσκουσα, Ε.ΔΙ.Π. στο ΔΠΘ
Εμψύχωση σε μια δημιουργική τάξη. Ποιος είναι ο ρόλος του εκπαιδευτικού ως εμψυχωτή της μαθησιακής διαδικασίας; Προσφέρουμε στους μαθητές μας χώρο και χρόνο για αυτοέκφραση, αυτενέργεια και δημιουργία; Αντλούμε ευχαρίστηση από τον εαυτό μας, τους μαθητές μας και την εκπαιδευτική διαδικασία; Τελικά πόσο ακούμε, κατανοούμε και αναστοχαζόμαστε τις ανάγκες και τα ενδιαφέροντά των μαθητών μας ώστε να δημιουργούμε εσωτερικά κίνητρα για μάθηση; Το συγκεκριμένο βιωματικό εργαστήρι αποτελεί μια πρόταση της αλλαγής του ρόλου του εκπαιδευτικού σε εκείνο του εμψυχωτή που σπάει τα «δεσμά» της σχολικής ύλης και του αναλυτικού προγράμματος και τα επανενώνει με δημιουργικές τεχνικές διδασκαλίας και μάθησης.

18:00- 21:00. Μια δακτυλήθρα και δύο ιστορίες. Εμψύχωση και ενδυνάμωση ομάδων μέσα από την Τοπική Ιστορία. Βαλεντίνα Σωκράτους, Παιδαγωγός Εμψυχώτρια. (διαδικτυακή σύνδεση με τη μουσειοπαιδαγωγό Chelsea Hogan από το LACMA (Los Angeles county art museum)
Μπορεί η Τοπική Ιστορία να γίνει εφαλτήριο για τη δημιουργία μια εμψυχωτικής δράσης; Μπορεί η Ιστορία να ενισχύσει την καλλιέργεια συναισθηματικών δεξιοτήτων; Σε αυτό το εργαστήριο οι συμμετέχοντες θα έχουν την ευκαιρία να έρθουν σε επαφή με ιστορικά στοιχεία, αυθεντικά αντικείμενα και αρχειακό υλικό από την Ιστορία της Θράκης. Στόχος του εργαστηρίου είναι μέσα από τη χρήση και τη βιωματική διερεύνηση του υλικού με τεχνικές Μουσειακού Θεάτρου, οι συμμετέχοντες να συνδέσουν το παρελθόν με δικά τους προσωπικά βιώματα και ανησυχίες. Μέσα από αυτήν την διαδικασία θα κληθούν να εκφράσουν με αυτοσχέδιο και δημιουργικό τρόπο τη δική τους οπτική και ερμηνεία.

Βιογραφικά Εισηγητών:

Μυρσίνη Λαντζουράκη
Η Μυρσίνη Λαντζουράκη είναι απόφοιτη της Ανώτερης Σχολής Δραματικής Τέχνης «Βεάκη» (1996), απόφοιτη του Τμήματος Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης (2005) και απόφοιτη του Royal Holloway University of London, MA in Applied Drama- Τheatre in Community Drama in Education (2006). Από το Ακαδημαϊκό έτος 2007-08 και μέχρι σήμερα διδάσκει στο Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Από το έτος 2008 έχει ιδρύσει το εργαστήρι θεατρικής τέχνης και αγωγής “Επί σκηνής στην Κομοτηνή όπου διδάσκει σε παιδιά και ενήλικες τη θεατρική τέχνη και συνεργάζεται με φορείς από την Ελλάδα και το εξωτερικό. Έχει σκηνοθετήσει και μεταφράσει θεατρικά έργα.

Πάνος Δούκας
Γεννήθηκε το 1971 στην Αλεξανδρούπολη όπου διαμένει και δραστηριοποιείται μέχρι σήμερα. Έχει σπουδάσει Προγραμματισμό Η/Υ και έχει ειδικευθεί στην Μουσική Τεχνολογία και στον προγραμματισμό πολυμέσων και εφαρμογών διαδικτύου. Από το 2006 ασχολείται εντατικά με την φωτογραφία και τον κινηματογράφο. Έχει διδακτική εμπειρία πάνω 1000 ώρες σε θέματα Πληροφορικής και πάνω από 500 ώρες σε θέματα φωτογραφίας. Είναι μέλος του Κέντρου Δημιουργικής Φωτογραφίας Θράκης, του Συλλόγου Τεχνολογίας Θράκης και του Συλλόγου Μουσικών Αλεξανδρούπολης και έχει εκλεγεί σε θέσεις Δ.Σ. των 2 πρώτων συλλόγων. Στον ελεύθερο του χρόνο συνθέτει μουσική και παίζει μουσική και παιχνίδια στον υπολογιστή του.

Χαρίκλεια Βουτσά
H Χαρίκλεια Βουτσά είναι απόφοιτος του τμήματος Επιστημόνων Προσχολικής Αγωγής κ Εκπαίδευσης του Αριστοτέλειου Παν/μίου Θεσσαλονίκης και της Επαγγελματικής Σχολής Χορού της Ραλλού Μάνου. Πραγματοποίησε τις μεταπτυχιακές της σπουδές στο Λονδίνο, όπου απέκτησε τον τίτλο MA Performance από το Goldsmiths University. Αργότερα, μέσα από την πρακτική και θεωρητική ενασχόληση με τεχνικές όπως butoh, tai-chi, contact improvisation, σωματικό θέατρο και σύγχρονο χορό βρήκε στην performance art ένα μέσο για να εξωτερικεύσει τις αντιλήψεις της για τον κόσμο. Συνδυάζοντας τις θεωρητικές της γνώσεις και την πρακτική της εμπειρία, διδάσκει χορό και τεχνικές περφόρμανς-θεάτρου σε ένα μεγάλο εύρος ηλικιών, σε μουσεία, σε μεταπτυχιακά προγράμματα, σε σχολές χορού και στη Σχολή Καλών Τεχνών της Τούρ, , ενώ υπήρξε δασκάλα Παραστατικών τεχνών σε δημοτικά και νηπιαγωγεία και μέλος της εταιρίας ARTIS στο Λονδίνο. Μέσω της installation performance και της χορογραφίας πειραματίζεται με τις αντοχές και τις μορφές έκφρασης του ανθρώπινου σώματος. Έχει δημιουργήσει την ομάδα περφόρμανς S.A.P. και είναι Καλλιτεχνική Διευθύντρια του Φεστιβάλ Χορού και Περφόρμανς Αλεξανδρούπολης. Τα τελευταία χρόνια δούλεψε σε μεγάλου εύρους συμμετοχικές περφόρμανς που έχουν ως στόχο το αγκάλιασμα της κοινότητας και το άνοιγμα της στην performance art σε μη επαγγελματικές ομάδες εθελοντών. Ζει και εργάζεται στην Αλεξανδρούπολη. Έχει συνεργαστεί ως περφόρμερ με τους xsoma, Ράνια Μπέλου, Χριστόδουλο Παναγιώτου, δρώσα μάζα, Gerry Pilgrim, Σώμα ως, εύδουσιν, Marie Gabriel Rotie, Δανάη Πάππα, Freefall Performing Lab, το Εθνολογικό Μουσείο Θράκης, το Πεδίο Δράσης Κόδρα, το Ίδρυμα Μιχάλη Κακογιάννη.

Στεφανία Ξυδιά
Η Στεφανία Ξυδιά είναι Σύμβουλος Πολιτιστικής Διαχείρισης με εξειδίκευση στο συμμετοχικό σχεδιασμό, την ανάπτυξη κοινού και τις διατομεακές συνεργασίες. Γεννήθηκε στην Αθήνα, μεγάλωσε στο Λουξεμβούργο, είναι απόφοιτος του Πανεπιστημίου του Cambridge και κατέχει μεταπτυχιακό στην Πολιτιστική Διαχείριση και Πολιτική από το Πανεπιστήμιο City του Λονδίνου. Πριν την επιστροφή της στην Ελλάδα το 2011, διετέλεσε Υπεύθυνη Διαχείρισης στο EllinikoTheatro συντονίζοντας θεατρικές παραγωγές σε 11 χώρες. Από το 2013 είναι συνιδρύτρια του μη κερδοσκοπικού οργανισμού Place Identity Clusters, που αναπτύσσει συμμετοχικές δράσεις για την αστική αναγέννηση και την πολιτική καινοτομία. Την περίοδο 2015-2018 διετέλεσε Υπεύθυνη Ανάπτυξης Κοινού για την Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος στο πλαίσιο του Προγράμματος Μετεγκατάστασης στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Πλέον ασχολείται με το σχεδιασμό και τη διαχείριση έργων και διεθνών προγραμμάτων που συνδέουν τον πολιτισμό με την κοινωνική καινοτομία, την περιφερειακή ανάπτυξη και την αειφορία.

Κατερίνα Γιόφτσαλη
Η Κατερίνα Γιόφτσαλη είναι διδάσκουσα Ε.ΔΙ.Π στην «Εφαρμοσμένη Παιδαγωγική» και στο Μεταπτυχιακό Πρόγραμμα «Καινοτόμες παιδαγωγικές προσεγγίσεις σε πολυπολιτισμικά εκπαιδευτικά περιβάλλοντα» στο Τμήμα Επιστημών της Εκπαίδευσης στην Προσχολική Ηλικία του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου Θράκης. Είναι κάτοχος μεταπτυχιακού και διδακτορικού διπλώματος από το Τμήμα Μουσειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Leicester. Συνεργάζεται με φορείς εκπαίδευσης και πολιτισμού στο σχεδιασμό και υλοποίηση εκπαιδευτικών σεμιναρίων και βιωματικών εργαστηρίων. Τα ερευνητικά της ενδιαφέρονται περιλαμβάνουν δημιουργικές πρακτικές επικοινωνίας και μάθησης σε τυπικά, μη- τυπικά και άτυπα περιβάλλοντα μάθησης.
Βαλεντίνα Σωκράτους

Η Βαλεντίνα Σωκράτους είναι παιδαγωγός εμψυχώτρια με περισσότερες από 1300 ώρες εμψύχωσης σε ομάδες.Το 2008 αποφοίτησε από το τμήμα Τ.Ε.Ε.Π.Η του Δημοκριτείου Πανεπιστημίου και το 2018 ολοκλήρωσε τις μεταπτυχιακές σπουδές της στο ΔΠΘ με ειδίκευση στις άτυπες μορφές μάθησης. Το 2007 ξεκίνησε εθελοντικά ως εμψυχώτρια στο Εθνολογικό Μουσείο Θράκης όπου και συνεχίζει να εργάζεται σήμερα ως υπεύθυνη του τμήματος Μουσειοπαιδαγωγικής. Σχεδιάζει και υλοποιεί εκπαιδευτικά προγράμματα και projects σε ομάδες παιδιών, εφήβων και ενηλίκων και συντονίζει όλες τις δράσεις του ΕΜΘ. Από τον Απρίλιο του 2018 έχει αναλάβει καθήκοντα γενικού συντονισμού και διαχείρισης του Εθνολογικού Μουσείου Θράκης. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν την Γαστρονομία, την Τοπική Ιστορία και την Performance Art ως εργαλεία και μέσα εμψύχωσης ομάδων. Στον ελεύθερο της χρόνο ασχολείται με το αυτοσχεδιαστικό θέατρο και είναι μέλος της μοναδικής ομάδας κωμικού αυτοσχεδιασμού στην Β. Ελλάδα.